Svar: Grød og vælling mv.
21. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det lyder som en sulten og dejlig dreng du har fået dig der:o) Det er godt at han er så glad for skemaden og jeg synes det er okay at du prøver at øge ham til 1 dl. grød. Du kan evt. komme lidt sveskemos eller anden frugtmos på for at bedre hans mave lidt.
Jeg synes dog fortsat at du bør tilbyde ham mælk i forbindelse med grødmåltidet. Han må gerne få vand af en kop, men vand af flaske kan fylde en hel det og det er vigtigt at hans fortsat får mælk nok.
Så længe han er så lille som han er, så har han brug for meget mælk. Det er naturligt at børn som får flaske ikke spiser så hyppigt som ammebørn og det er helt okay. Men for at hindre maven i at gå helt i stå, så kan det være en rigtig god idé at bibeholde mælken og ikke for tidligt overgå til kun at give skemad.
Vælling til natten lyder også fornuftigt, men det kunne jo være en af de almindelige mme som blev udskiftet med en flaske vælling. Selvom vælling i princippet er en tynd grød, så tæller vælling med i mælkeregnskabet (det er en tilskudsblanding). Hvis det går rigtig godt med grød og vælling, så kan I forsøge med lidt grøntsagsmos om aftenen.
Det vil på sigt være en idé at I giver ham 1 dl. grød formiddag, efterfulgt af mælk og 1 dl. grøntsagsmos om aftenen efterfulgt af vælling. På den måde får I givet en pæn mængde af skemaden, men samtidig bibeholdt mælken og samlet burde det give en mæthed, som fik jeres lille dreng til at sove bedre.
Så for at opsummere, så får jeres dreng ikke væske nok igennem grød og mos, han har behov for mælk ved siden af. Hvis han skal have vand, så bør det være at kop. Vand i flaske vil han sandsynligvis drikke så meget af at det kan tage pladsen op for mælken, som han fortsat har behov for.
Jeg foreslår derfor at I øger grødmængden og forsøger med lidt vælling om aftenen. Når dette fungerer og hans mave virker til at fungere på det, og han stadig virker til at have behov, så øger I til to måltider skemad, 1 grød og 1 grøntsagsmos + vælling til natten.
Håber ovenstående hjælper jeg lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske