Svar: Ammenedtrapning - av!
21. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det bør ikke gøre så ondt at nedtrappe amning. Dine smerter må skyldes at du har mælk stående i brystet, som står og spænder - du trænger til at blive "tømt".
Den bedste til dette er din datter. Derfor foreslår jeg at du lægger dig med hende i soveværelset og prøver om ikke du på denne måde kan få hende til at tage fat, så du kan få fjernet det værste tryk.
Hvis det slet ikke kan lykkes at få hende til at spise hos dig, så må du malke ud. Hvis håndudmalkning er for svært, så må du prøve at få fat i en malkemaskine. De kan lejes og købes, men måske du har en veninde, eller en i mødregruppen, som har en du kan låne. Det drejer sig jo formentlig kun om enkelte gange hvor det er nødvendigt.
Der er en risiko for at du kan få en brystbetændelse, hvis mælken står derinde og ikke kommer ud. Så det er meget vigtigt at du er opmærksom. Hvis du får rødme af brystet, feber eller influenzalignende symptomer, så skal du søge læge. Alternativt kan du prøve at ringe til barselsgangen og høre om de kan hjælpe dig. Visse afdelinger har dette tilbud.
Gå i brusebad og stå med den varme bruser på brystet, lad den mælk komme ud, som vil komme. Lav evt nogle varme omslag, som du kan lægge på, sæt dig med en varmepude. Varmen vil hjælpe på dine smerter.
Tilsidst vil jeg lige sige at da din datter jo kun er 5½ måned, så har hun fortsat brug for mælk, så du bør jo ikke stoppe amningen helt. Din datter får måske skemad 1-2 gange dagligt og det bør fortsat være i så lille en mængde at der er plads til modermælk ved siden af. Hun har fortsat et stort mælkebehov.
Måske har du bare haft masser af mælk, men jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig lidt videre. Din datter bliver vel også sulten igen, så hun kan hjælpe dig. Så må du lægge hende til i stedet for at give skemad:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske