Brev:
Gode råd til færre nat-amninger
21. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Gode råd til færre nat-amninger
Hejsa
Lige nogle spørgsmål ang. min søn på 5½ mdr. Det handler om nattesøvnen.
Han kommer i seng ved 20-tiden hver aften, og er god til at falde i søvn selv, efter at jeg er gået ud af værelset. Vi har en fast rutine om aftenen, hvor far skifter ble, og så kommer han ind til mor og bliver ammet, mor synger en lille sang, og så bliver han lagt i seng med sin sut og sutteklud. Og så forlader jeg værelset. Det tager som regel max 5 min før han falder i søvn. Altså ingen problemer der.
Men omkring 23-23.30 tiden plejer han så at vågne igen, og bliver ammet (ved begge bryster). Jeg har prøvet enkelte gange at bare give ham sutten (op til 10 gange), hvor han så til sidst falder til ro og sover til kl 01.30. Han vågner altid ved 5 tiden og er sulten, hvor han så kommer over i dobbeltsengen og bliver ammet, hvorefter han som regel (ikke altid!!) falder i søvn igen. Og så vågner han rigtigt ved 06-06.30 tiden, hvor jeg eller far står op med ham for at lege i en times tid, til han igen er træt og tager en formiddagslur.
Nå, mit første spørgsmål drejer sig om sen-aften-amningen kl 23 - kan en dreng på 5½ mdr undvære den? Og hvordan skal vi gøre?
Det skal lige siges, at han indtil videre tager fint på og vejer ca. 8,1 kg og er 69 cm. Og han får grød 1-2 gange hver dag, dog kun små portioner, ca. 1/4-1/2 dl ad gangen, så det er ikke meget.
Mit andet spørgsmå handler om amningen tidlig morgen kl 05, hvor han nogle gange bare ikke gider sove igen, efter han er blevet ammet. Nogle gange ligger jeg og falder i søvn, mens han ligger og pludrer mellem os, men indimellem synes jeg det er synd for ham, at han skal ligge vågen helt alene mens vi sover, og så står jeg op med ham.
Men det er altså meget tidligt efter min smag... Så hvordan kan vi få ham til at sove længere? Og hvis han nu vågner så tidligt, kan vi så godt "tillade os" at bare sove videre, mens han ligger og er vågen? Til den tidlige morgenamning kl 5 er han kun sjældent specielt sulten. Spiser kun ved det ene bryst, og tømmer det ikke helt. Han bliver først rigtig sulten, når vi har været oppe og lege, og han skal til at tage sin første lur.
Det blev vist en noget lang historie, men håber du har nogle gode råd og fif :-) Jeg vil lige understrege, at jeg for det meste synes det kører godt, men synes bare man hører så meget om andre børn, der kan sove fra 20 om aftenen til 06 næste morgen - uafbrudt! Og det lyder da lækkert med mere end 5-6 timer sammenhængende søvn.
Venlig hilsen
Poula