Svar: Gode råd til færre nat-amninger
21. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Poula
Her kommer nok et overraskende svar: Din dreng sover faktisk igennem! Når man er 5 ½ måned gammel, så er det helt efter bogen at blive ammet kl. 23 og sove til næste morgen kl.5. det er 6 sammenhængende timer uden mælk og mere kan man efter min mening ikke forlange.
Hvis din lille dreng ikke vågner at sig selv, før du går i seng, så vil jeg faktisk anbefale at du tager ham op og ammer ham. På den måde får du han lille mave fyldt godt op og så når ud også selv at få lidt sammenhængende timer. Ellers sker det, du så fint beskriver, at du lige når at falde i søvn og når klokken så er 01.30 så vækkes du fordi han er sulten. Derfor er den sene aften amning guld værd for jer begge. I har begge brug for sammenhængende søvn.
Når han vågner tidligt om morgenen, så prøv om du kan amme ham liggende. Så kan du sove lidt videre og han kan spise imens du sover. Det er okay. Hvis han gerne vil ligge og pludre og han ligger trygt imellem jer, så er det okay. Så kan I vågne stille og roligt. Måske falder han selv i søvn igen og sover dermed lidt videre også.
I takt med at han bliver ældre, så ændres hans søvnrytme også. Men det du beskriver er helt alderssvarende og lige efter bogen:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske