Brev:
Weekendophold hos far
9. november 2003
Alder:
3 år, 6 mdr.
Weekendophold hos far
Kære sundhedsplejerske
Jeg håber virkelig, at du kan komme med input til, hvordan jeg dog skal tackle det, når min søn på 3 1/2 år kommer hjem efter sit weekendophold (hver 2. weekend) hos sin far.
Min søn er normalt meget velfungerende, selvstændig, udadvendt, kærlig, sjov og munter. Har i det hele taget et lyst sind, selvom han også har godt med temperament. Vi har fået ham sent i livet (fik ham da jeg var 37 år) så han er og vil forblive enebarn, hvorfor det var meget vigtigt for os, at han kom i en god børnehave for at få lært sociale relationer m.m., hvilket også er sket.
Han fungerer virkelig godt der, er simpelthen havnet i et smørhul! og generelt er problemerne med ham små (endnu da :-)) så det er måske derfor, jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre og gribe til i det første halve til hele døgns tid efter, at han er kommet hjem fra weekend hos sin far. Da er det nemlig et helt andet barn end det jeg ellers har, jeg oplever.
Intet af det jeg gør eller siger er godt nok, han vil ikke noget, men vil alligevel alt. Han kan stille sig op og bare SKRIGE helt vildt, smide med ting efter mig, slå mig og skubbe til mig. Han græder både hysterisk og "rigtigt" og virker i det hele taget utroligt fremmed på mig. Jeg skal lade ham være, og alligevel vil han hænge på mig.
Jeg er utroligt forvirret over den opførsel og finder det udmattende at kæmpe med ham om selv bittesmå ting samt at timerne indtil den opførsel ligesom er overstået er så totalt kaotiske for både ham og mig.
Han har en god og kærlig far, der elsker ham overalt på jorden, men med et lidt "rodet" liv, der er fyldt med et hav af forskellige aktiviteter sammen med pleje af en virksomhed, der reelt trækker på ham døgnet rundt, så der er ingen faste rutiner at trække på, så at sige, når min dreng er hos sin far.
Kan det være følelsesmæssig og tryghedsmæssig forvirring, der gør, at min dejlige dreng er en rigtig lille terrorist, når han kommer hjem fra sin far? Hvordan tackler jeg det bedst? Hvordan støtter jeg mit dyrebare barn bedst - eller skal jeg slet ikke støtte, men være superfast? Hvad skal jeg gøre?
Jeg vil være dig utroligt taknemmelig for en tilbagemelding på dette, så jeg ikke får både klumper i halsen og ondt i maven ved tanken om, at min søn kommer hjem - jeg vil helst tilbage til at glæde mig alene!
På forhånd 1000 tak!