Svar: Weekendophold hos far
9. november 2003
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor
Der er intet unormalt i din søns opførsel, tværtimod så reagerer han normalt, når han er urolig efter at have været hos far. Han reagerer på at skulle forholde sig til to forskellige hjem, selv om han er så lille som han trods alt er, så er det uforstående for ham at I bor fra hinanden. Børn holder lige meget af deres forældre og din søn bryder sig ikke om at miste nogen af jer.
Det er meget svært at leve to forskellige steder, selv om han har en af sine forældre hvert sted, så er det stadig utrygt og svært hele tiden at skulle flytte fra den ene til den anden. Hvis du selv tænker over det, ville du så ikke få flip og måske ende med at blive lidt hysterisk, hvis du hver anden week-end skulle flytte, eller bo i en kuffert?
Børn har naturligvis ret til to forældre og det er også vigtigt at de ser begge deres forældre, men børnene har ikke valgt at forældrene skulle skilles og at situationen skulle være sådan.
Det bedste du kan gøre er at vise din søn, at det er i orden at reagere, at du godt kan forstå at han er ked af det, frustreret. Prøv af hele dit hjerte at forstå ham, vis ham at du elsker ham og lad ham vide at han er ok som han er.
Det kan være at det allerede er sådan, men ellers vil det være en god idé at I sørger for at jeres søn har et værelse hvert sted, har en seng, et bord, en bogreol, legetøj osv hvert sted. Det er vigtigt for at han føler sig hjemme. Hvis han har fået noget legetøj, som han gerne vil vise far, så skal han naturligvis have det med derover, men det er også vigtigt at der er noget, som er hans der, og at ting ikke skal flyttes for meget frem og tilbage.
Ud fra dit brev får jeg fornemmelsen af at din søn er glad for at være hos sin far og jeg tror derfor ikke at grunden til hans reaktion ligger i at han ikke vil være der. Så du skal ikke gå rundt og have det dårligt med at han er der. Derimod skal du prøve at forstå hvor frustrerende det er at skulle bo to steder.
Jeg håber at ovenstående tanker kan hjælpe dig lidt. Held og lykke til jer alle tre fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske