Svar: Kost 9 mdr
22. juli 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Rasmus´s mor
Børn er forskellige og det er søskende også! :o)
Det lyder umiddelbart som om at Rasmus har brug for nyheder og inspiration. Hvis maden gentager sig for meget, så gider han det ikke. Andre børn finder tryghed i at maden er genkendelig.
Jeg tænker at du skal prøve at give ham lidt valgmuligheder. Han må gerne få brødhapsere, men give ham også lidt kogte grøntsager til. Jeg ved ikke hvilke grøntsager du har mulighed for at få fat i hvor I bor. Men f.eks. ærter, gulerødder, majs (det må gerne være fra dåse), peberfrugt, avocado mv. Hvis du koger lidt af dette, du kan også koge lidt pastaskruer eller lignende og så giver ham lidt af dette samme med rugbrødsmaden, så er der noget som appellerer til synes. De grønne, røde og gule farver.
Det kan godt være at det så er majsene som er interessante den ene dag og næste dag er det så ærterne, men det er okay. Vigtigt er det at give ham valgmuligheder. Samtidig giver det ham udfordring at skulle spise selv og øve sit pincetgreb.
Udnyt at han har en storesøster. Rasmus vil sandsynligvis gerne spise det han ser hun spiser og måske kan de to sidde og "pjatte lidt" sammen ved bordet. Søskende kan nogle gange noget, som vi forældre ikke kan:o)
Din lille dreng lyder bestemt til at være igang med en sund og god udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske