Brev:
18 måneder og kratter sig i skridtet
22. juli 2006
Alder:
18 mdr.
18 måneder og kratter sig i skridtet
Hej Helen
Lucia er nu næsten 18 måneder gammel, og trives rigtig godt. Hun sover hele natten, hver nat, spiser OK (har jo altid spist meget lidt, undtagen i vuggestuen) og er glad og fræk med masser af humor.
De seneste par måneder er der dog en ting, der bekymrer mig lidt. For ca. tre måneder siden begyndte hun pludselig at pille sig selv i skridtet, hver gang hun fik skiftet ble. Det blev hurtigt lidt af en besættelse, og vi kunne (og kan stadig) godt blive lidt uvenner, når hun smækker hånden ned i skridtet lige som jeg åbner bleen fyldt med afføring...!
Jeg tænkte, at det måske kunne være en psykologisk udvikling og spirende seksualitet, og har forsøgt ikke at gøre et stort nummer ud af det – både for at hun ikke skulle synes at det var sjovt for at tiltrække sig opmærksomhed, og for ikke at gøre det seksuelle til noget forbudt. Hun piller sig først og fremmest i skridtet, når bleen er af, og ellers virker hun ret ligeglad.
Men nu hvor hun – her om sommeren – tit går uden ble, er det blevet lidt af et problem. Sagen er, at hun ikke bare nøjes med at pille. Hun kratter sig med neglene, og tager som regel fat i den ene skamlæbe og flår i den. Det resulterer i, at hun efter meget få minutter har ildrød hud i området, og enkelte gange er det lykkedes hende at kratte hul, så hun blødte. Efter sådan en omgang klør huden jo så meget mere, og derfor er det oveni købet selvforstærkende. Nu har jeg købt "badebleer" til hende, men det ærgrer mig lidt, at hun ikke kan gå med bar numse... Det må da være dejligt at få lidt luft til den ende også...:-)
Jeg troede faktisk, at det bare var en fase hun skulle igennem, men det undrer mig, at den varer så lang tid. Så nu er jeg begyndt at spørge mig selv, om hun måske har en eller anden infektion eller sådan noget? Hun er ikke rød eller virker irriteret på hverken de ydre eller indre kønsdele, med mindre hun har haft adgang til at kratte i dem. Er det normalt, at det at røre sig i skridtet udvikler sig så hårdhændet, og kan jeg gøre noget ved det? Og hvis det bare er en fase, hvordan kan jeg så bedst muligt få hende igennem den? Det er ikke et problem i forhold til omverdenen, for hun rører sig jo faktisk kun, når hun har bar numse, og det er jo ikke noget hun normalt har ude i offentligheden...
Jeg håber at du kan hjælpe mig med dette lidt anderledes problem...
Mange hilsner
Mette