Svar: 18 måneder og kratter sig i skridtet
22. juli 2006
Alder:
18 mdr.
Kære Mette
Det lyder som en helt naturlig del af din datters udvikling. Hun må naturligvis gerne undersøge sig selv og et eller andet sted kan man vel også forestille sig at hænderne automatisk søger ned i skridtet, når bleen kommer af - det er jo det eneste tidspunkt hun har muligheden for at undersøge sig rigtigt og klø sig, hvis det klør:o)
Men det er jo med at finde en balance og hun skal naturligvis ikke rive hul på sig selv. Hun skal heller ikke sætte fingrene ned i en ble med afføring - det kan ske, men når man ved det, må man jo prøve at undgå det.
Jeg synes derfor du skal prøve bare at flytte hendes hænder stille og roligt uden at gøre det til noget særligt. Du flytter hendes hænder for at du kan komme til at vaske hende, eller du flytter hendes hænder, når du kan se at hun river hul i sig selv - "av - det gør ondt", for at få hende gjort opmærksom på hvad hun er igang med.
Jeg tænker at det endnu ikke er så bevidst med den alder hun har. Altså hun undersøger ikke sig selv så bevidst endnu. Større børn kan jo sidde længe med spredte ben og mærke eller stille sig foran et spejl - altså en langt mere bevidst undersøgelse af sig selv.
Prøv derfor at skelne lidt imellem situationerne, hvor du oplever at hun gør det. Gør hun skade på sig selv, eller er der afføring, så stop hende på en rolig måde; men sidder hun i badekarret og mærker sig selv, så er det okay.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske