Svar: 4½ måned og har meget tør hud
22. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Dejligt at høre at Christian sover bedre nu:o)
Det lyder umiddelbart som om at Christians hud er meget tør og det lyder som om det stort set er hele kroppen. Oplever du en forskel efter bad med babyolie - altså har olien en effekt?
Umiddelbart burde din mælk jo være fin som den er og det lyder som om du spiser almindelig varieret kost og tænker over dit indtag. Derfor lyder det relevant at tilføre hans hud fugt/fedtstof udefra.
Hvorvidt aircondition skulle bevirke så tør hud tvivler jeg på. Har nogen af jer forældre selv haft hudproblemer som børn, allergiproblemer, haft børneeksem eller lignende. Det kunne jo være dette, der er tale om?
Når du smører ham med creme, så kan du overveje to ting. Enten at smøre ham med lotion, som er meget vandholdig. Det betyder at huden lettere ånder, så hvis I har det meget varmt, så kan det være en fordel. Du bør dog smøre ham tit med en lotion, da det trænger hurtigt ind i huden.
Du kan også smøre ham med en creme eller fedtcreme. Her er fedtindholdet betydeligt større end i en lotion og det smører derfor huden og trænger ind i huden på en anden måde. Nogle gange kan det nærmest lægge en hinde på huden og derfor kan det virke som om huden ikke kan ånde gennem de fede cremer.
Prøv dig frem. Hvis du oplever at oliebad hjælper, så må du gerne bade ham hyppigere. Det kunne være hver 2 dag, hvis det havde effekt. Samtidig skal du dog være opmærksom på at det er bedst ikke at bade lige før han skal puttes under en varm dyne eller tæppe. Når man har meget tør hud, så kan huden begynde at klø voldsomt og irriterende, hvis man bades og puttes. Huden har brug for luft efter et bad.
Locobase Repair anbefales i Danmark til børn med børneeksem og derfor tendens til meget tør hud. Måske kan du få fat i den eller tilsvarende.
I Danmark anbefaler man D-vitamin til alle børn, netop fordi børn ikke kommer ud i solen. Mørklødede børn, som går tildækket skal endvidere tilbydes ekstra D-vitamin - også skolebørn. Børn med almindelig skandinavisk hud kan nøjes med D-vitamin dagligt frem til 1 års alderen. så ud fra de danske retningslinier ville det være en god idé at du gav ham D-vitamin.
Hvis han mangler væske vil han have sparsomme vandladninger og urinen vil være koncentreret. Hvis han tisser som han skal og har fine våde bleer, så må du gå ud fra at han får sit væskebehov dækket:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske