Svar: Hårfarve
22. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære K
Det kan der desværre ikke siges noget præcist omkring, for det er meget forskelligt:o)
Nogle børn får lov til at beholde deres hårpragt og slider næsten intet af håret af, andre børn mister meget af deres hård forholdsvis hurtigt og man kan se det ligger nærmest i totter i liften, atter andre slider det af i takt med at de begynder at trille omkring og dreje deres hoved.
Nogle børn fødes med sort hår, andre brunt, atter andre hvidt, nogle børn har helt kit-farvet hår og nogle har rødt - der er masser af forskellighed også indenfor hårfarve hos småbørn.
Børn kan skifte hårfarve gennem flere år. Langt op i skolealderen kan børn skifte hårfarve, så de kan blive mere eller mindre mørke eller lyse i farven. Der er flere voksne som kan berette at de f.eks. var sorthåret som spæde, men var blonde som børn og endte som lysere brun som voksne, eller at de meget mørkhårede faktisk var meget lysere brune som børn.
Nogle børn har næsten intet hår i flere år og andre bliver klippet flere gange inden de er fyldt et år.
Ingen faste regler. Du må prøve at se i familien og måske finde et billede af forskellige familiemedlemmer og høre hvad de var som børn i forhold til nu - måske en ligner din datter? Nogle gange ligner vores børn jo f.eks. deres bedsteforældre.
Fortsat held og lykke med lillepigen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske