Svar: D-dråber og gylp
22. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Der findes to slags D-dråber på markedet. Nogle er opslæmmet i kokosolie og andre i noget andet og det kan godt give en forskel. Derfor synes jeg du skal prøve at købe et andet produkt, som enten indeholder eller ikke indeholder kokosolie, alt efter hvad det produkt du har nu indeholder.
Med hensyn til din datters reaktion ved brystet, så kunne det godt lyde som det du selv er inde på - at din nedløbsrefleks ikke er så hurtig og din datter derfor bliver lidt irriteret.
Det kan være en god idé, hvis du således kan stimulere dit bryst lidt og få mælken til at løbe til inden du lægger hende til. Nogle gange kan det også hjælpe at lægge hende til i en anden stilling, altså enten tvillingestilling, eller at lægge sig ned og amme.
For nogen hjælper det at sprøjte en lille smule mælk ind i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet, så hun ved at der er noget at komme efter. Det kan man gøre enten med en lille sprøjte med mælk, men måske er det nok at du klemmer noget mælk ud på brystvorten, som hun kan smage.
Hvis du har en nedløbsrefleks som er lidt langsom, så kan man også gå ind og behandle det med medicin. Man kan bruge en syntocinon-spray, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor lige inden du ammer eller man kan tage Primperan (10mg x 3 daglig i 7 dage), som er en pille du skal tage. Men det skal du tale med din læge om. Primperan kan hos nogle kvinder have positiv effekt på mælkeproduktionen, så det skal vurderes om det handler om nedløbsrefleks eller produktion af mælk.
Umiddelbart lyder det jo som om at du har mælk nok. Din datter er endnu ikke så gammel, så det skal også lige have en chance. Derfor er det vigtigt at du forsøger at slappe helt af, lægge til på anden måde og forsøge at få mælken til at løbe før hun bliver lagt til.
Måske skal du bare acceptere at din datter nogle gange har lyst til at pludre lidt med dig når hun vågner og ikke automatisk skal lægges til brystet med det samme hver gang. Når hun så har snakket færdig, så kan hun spise og så kan I måske snakke lidt igen. Lidt pauser ind imellem og tid til at snakke og lære hinanden at kende - det skal der også være plads til:o)
Husk at spise og drikke godt i løbet af dagen. Der kan hurtigt gå en formiddag, hvor du hverken får vådt eller tørt fordi hele formiddagen går med at pusle og amme og nyde den lille. Men det er vigtigt at du får mad, så der er noget at lave mælk af. Drik ammete, hvis du kan lide te og sørg for at hvile dig lidt, når din datter også sover.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske