Svar: Modermælkserstatning 6 mdr.
22. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Tina
Du har fuldstændig ret i at du ikke behøver give din datter modermælkserstatning da du ammer. Du har også ret i at du gerne må bruge lidt sødmælk i madlavningen eller give det af en kop. Det du skal medtænke i den forbindelse er at det er vigtigt at komælk ikke kommer til at udgøre for stor en del af din datters mælkeindtag.
Komælk indeholder en del protein som i for store mængder kan være skadelige for din datters nyrer. Derfor må komælk først fra 9 mdr.´s alderen udgøre en større del af barnets indtag. Indtil da er det i meget små mængder. Hvis du således bruger sødmælk i grød, mos og også giver det af kop, så kan der være en risiko for at din datter får for meget.
Som alternativ til sødmælk kan man derfor vælge at give modermælkserstatning. Samtidig er modermælkserstatning jernberiget og det betyder at hvis din datter får min 400 ml modermælkserstatning dagligt, så behøver du ikke give hende jerndråber. Ellers skal du give din datter jerndråber dagligt her fra 6 mdr´s alderen.
Du må således gerne lave grød og grøntsagsmos som du har beskrevet, dog under hensyntagen til at sødmælk ikke må gives i for store mængder, når man ser på det samledes indtag dagen igennem. Så er modermælk eller modermælkserstatning bedre. Det er forøvrigt lettere at købe mme i brik, i stedet for at blande - selv om det så er lidt dyrere:o)
Af kop kan din datter også få vand.
Håber dette gav lidt overblik, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske