Svar: Kost, søvn og flytning
22. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:o) Jeg kan godt høre at der er rigtig meget som rører sig i jeres liv i øjeblikket og derfor må du gøre det, som fungerer bedst ud fra den givne situation. Nogle gange kommer man i situationer, hvor man kunne tænke eller handle anderledes, men overskuddet var ikke til det og ingen forældre er perfekte!
Når forældre beslutter at leve hver for sig, så er det et valg man af forskellige grunde træffer. Det vigtigste i en sådan situation er at forsøge at skabe den bedste ro og stabilitet for barnet. Mange forældre har tendens til at se det fra et voksent synspunkt - de ønsker begge at have barnet hos sig og barnet skal "deles ligeligt". Nogle gange skal man prøve at sætte sig i barnets sted og tænke på, hvordan han mon har det.
Din dreng har brug for at der er en stabil omsorgsperson omkring ham og det lyder som om at du er den gennemgående person. Det lyder også som om at I, når I er sammen med far, så ofte er der begge to, så du således er den gennemgående person i dagligdagen. Det er umiddelbart rigtig vigtigt at holde fast i dette.
Nu kender jeg jo ikke far og ved ikke hvorfor I flytter fra hinanden og hvad der er sket. Far kan være en ligeså god omsorgsperson som mor, ingen tvivl om det. Jeg kan kun svare ud fra hvad du fortæller.
Hvis du har perioder hvor du er meget ked af det og har svært ved at samle dig selv. Så er det vigtigt at du forsøger at skærme din dreng. Børn må godt se at deres forældre er kede af det, men hvis du bliver så ked af det at du "bryder sammen" så er det en god idé at du går lidt til siden og lader andre være lidt sammen med ham imens. Han ved godt at du er ked af det, men han er endnu så lille at man ikke kan forklare ham det. Derfor må du prøve at holde lidt sammen på dig selv, når I er sammen og lade de største frustrationer foregå i enrum. Det samme gælder hvis I forældre skændes, når I er sammen. Så prøv at medtænke at jeres dreng f.eks. bliver hvor I to boer i øjeblikket, imens du og hans far får talt ud om tingene, hvor bare I to er alene.
Din lille dreng bliver således ikke så forvirret i hovedet af at være sammen med jer begge, da du er den gennemgående figur; men det er vigtigt at du medtænker også at skærme ham lidt.
Og så til dine yderligere spørgsmål.
Din søn er 7 mdr gammel og at han bedst kan lide findelt og blendet mad er helt som andre børn. Mange børn begynder ikke at tygge rugbrødshapsere før de er omkring 9 mdr gamle. Så "det normale" har vide rammer:o)
Det er vigtigt at maden ikke kommer til at fylde for meget, som situationen er i øjeblikket - prøv derfor at have så afslappet et forhold til spisningen som du kan. Hvis din søn oplever at han kan få en reaktion fra dig ved at lukke munden, så kan dette blive en vane hos ham.
Jeg synes du skal vedblive at give ham de industrielle produkter, som han godt kan lide; men giv ham ikke kun det, giv ham også hjemmelavet mad. Fortsæt derfor med havregrød, som du laver selv og køber du et glas grøntsagsmos så lav evt. lidt hjemmelavet kartoffelmos til eller tilbyd ham lidt af den mad du selv spiser. Når han bliver bedre til at tygge, så tilbyd ham lidt hjemmelavet pasta og lignende. Altså ikke kun det ene eller det andet, men begge dele og gerne begge dele sammen.
Det er rigtigt at man i Danmark anbefaler at man ikke giver for meget sødt, da børnene så måske ikke vil spise de mindre søde retter. Det sker også, så i princippet kan der være noget om det. I flere sydeuropæiske lande starter man dog med meget sød skemad ud fra en forklaring om at netop det søde tiltaler børnene. De kender det søde via mælken - modermælk er jo også meget sødt.
Jeg tænker at det vigtigste er at børnene kommer igang med skemaden og lærer at spise forskelligt. Det er uhyre vigtigt at man i alderen 9-12 mdr forsøger at tilbyde børnene så meget forskelligt som muligt, fordi de i den alder har en naturlig nysgerrighed og gerne vil prøve noget nyt. Samtidig rør de sig meget og bruger derfor meget energi og har her brug for mange små og hyppige måltider. Jo mere forskelligt man for introduceret i denne alder, jo bedre forebygger man kræsenhed.
Med hensyn til søvnen, så tror jeg du har fuldstændig ret i at du vågner og reagerer på din drengs natlige lyde fordi I nu ligger i samme seng. Når han ligger for sig selv, så hører du ham ikke og han får lov til at sove videre, når han i drømme siger noget. Prøv derfor at undgå brystet om natten. Han kan blive ammet sen aften og tidlig morgen, men i løbet af natten, må han meget gerne sove. Det har I begge brug for. Ikke kun dig, men han har også brug for sammenhængende nattesøvn, så det er en bjørnetjeneste at lægge ham til natten igennem fordi han kommer med lyde. Lydende er drømme og hører alderen til.
Håber jeg kom igennem det hele. Pas godt på hinanden. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske