Svar: 8 mdr og vil ikke spise
23. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Karen
For det første så lyder det som om at din datter ikke er helt frisk i øjeblikket. Du skriver at hun har haft lidt maveproblemer og din beskrivelse af hvordan hun spiser, lyder umiddelbart som om hun føler sig lidt skidt og har lidt madlede. Hvis det bare er en virus, så kan man ikke gøre så meget ved det, men appetitten skulle jo gerne komme igen.
Måske skulle du prøve at give hende lidt tykmælk eller A38 (3,5%) med lidt frugtmos på et tidspunkt i løbet af eftermiddagen, for at se om det kan give lidt ro i maven.
Med hensyn til hendes manglende interesse for mad generelt og hendes manglende lyst til selv at komme noget i munden, så tænker jeg om det er generelt at hun ikke har lyst til at komme ting i munden? Kommer hun f.eks. sine fingre i munden? Kommer hun sit legetøj i munden?
Hvis hun slet ikke har interesse for at få noget i munden, så synes jeg du skal tale med jeres egen sundhedsplejerske eller læge omkring dette.
I en alder af 8 mdr må jeres datter få næsten al ting. Det gør ikke noget at hun ikke tygger så meget endnu, men fortsæt med at give hende f.eks. brødskorper som hun kan sidde med selv. Ikke små stykker, som hun skal tage med fingrene, men større stykker som hun kan sidde med i hånden, bløde op med spyt og vende sig til at spise.
Selvom hun ikke har tænder, så kan hun godt tygge. Du skriver ikke om hun er blevet ammet, men jeg kan se at hun får flaske nu. Det er jo en fordel, da du så ved præcist hvor meget mælk hun får og det er vigtigt at du sørger for at holde indtaget nede, så hun ikke kommer op på mere end de 500ml. Får hun lov at øge sit mælkeindtag (for hun skal jo have noget:)), så risikerer du at hun slet ikke har plads til anden mad.
Jeg synes du skal servere den samme mad for jeres datter som I selv spiser, men servere det på en måde, som du ved hun kan kapere. Det er uholdbart at lave specielle retter til hende i længden. Alternativt skal du prøve at købe nogle af de industrielle rette og så evt. blande det med noget hjemmelavet.
Jeg kan desværre ikke give et mere præcist svar lige nu. Du må prøve at overveje om hun har en infektion, som er forbigående og så må du prøve at vurdere hvordan hun er til generelt at få noget i munden.
Skriv gerne igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske