Svar: Grød og vælling - 4 mdr.
23. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for din tilbagemelding.
For det første synes jeg du skal prøve at gøre grøden tykkere, så det bliver mere som grød. Ellers minder det mere om vælling.
Når grøden er tykkere så mætter den på en anden måde. Mælken efterfølgende er så i den konsistens som mælk nu er og fylder godt op i maven sammen med grøden. Han må gerne få 100-150 ml mælk efter en portion grød på 1 dl.
Du har fuldstændig ret i at din lille dreng skal til at lære hvad det vil sige at være mæt og være sulten. På samme måde som han også skal lære at kunne mærke når han er træt og når han er frisk. Jeg synes ikke du skal "stopfodre ham", men prøve at give en god portion, som du også har gjort og hvis han så er mere sulten et par timer efter, så kan han jo få en flaske igen.
Med hensyn til vælling om natten, her må du gerne give ham 200ml, men så heller ikke mere synes jeg. Giv ham samme mængde som han er vandt til at få i almindelig mme.
Og så til sidst, så er det uhyre vigtigt at holde gang i hans mave. Egentlig bør han have afføring dagligt, da han kun får mme og ikke ammes, men der er nogen børn som har det fint med afføring hver 2 dag og det er så okay. Vel at mærke, hvis han ikke har ondt.
Hans afføring må ikke være hård eller knoldet - der skal ikke komme kugler i bleen. Afføringen skal være blød i konsistensen og du må gerne kunne se at han presser og laver i bleen, han kan også blive rød i hovedet; men du må ikke have fornemmelse af at det gør rigtig ondt på ham at komme af med sin afføring.
Du må gerne øge hans indtag af laktulose. Hovedreglen hedder 1 ml pr kg, men der sker ikke noget ved at give ham 10ml. Du kan give ham 5 ml 2 gange dagligt. Hvis du skal op på mere end 10 ml, så bør du drøfte det med lægen:o) Ikke fordi det er farligt, men fordi jeg synes at lægen skal være med inde over, han kender jer jo.
Håber jeg kom igennem det hele:o) Tak for dine pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske