Brev:
Dreng på 8 mdr græder når han skal sove
23. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Dreng på 8 mdr græder når han skal sove
Hej Helen
Vore søn er lige blevet 8 mdr. Da han var lille - indtil ca 4 mdr - kunne han altid falde i søvn selv, uden bryst eller barnevogn. Så begyndte det at blive lidt svært i dagtimerne, og han blev ammet i søvn eller kørt i barnevognen. Men han var stadig en knag til at falde i søvn selv om aftenen, og jeg syntes, jeg havde sådan en nemt barn:-) Men så blev han 6 mdr, og det begyndte at blive sværere. Jeg måtte ind og tage ham op og kramme ham nogle gange - så blev det til en ekstra amning, men det var nu stadig ok.
Nu er han begyndt at have separationsangst og kan kun falde i søvn ved brystet. Vores ritual er gået helt i kuk på det seneste, fordi vi har prøvet forskellige ting. Men det ser nogenlunde sådan her ud:
Faren tager ham ind i soveværelset ved sengetid, skifter ble, børster tænder og snakker/synger lidt. Det har været helt fast siden han var helt spæd. Når de er klar, kommer jeg ind og ammer ham liggende i vores seng. Det har han altid nydt meget, men nu finder han ingen ro ved det og ligger og bokser rundt i sengen. Jeg har prøvet at holde ham fast med en dyne og at amme siddende, men det gør ikke den store forskel. Han lille hjerte banker derudaf og han er helt peppet op. Han bliver lagt i seng, givet sin bamse (som jeg ikke rigtig ved, om han har noget forhold til), og jeg går ud.
Den sidste måneds tid har jeg prøvet at blive siddende derinde. Jeg har prøvet at nusse ham, sidde lidt væk med en bog og prøvet at holde ham fast, når han er lige ved at falde i søvn, men bokser for meget med benene. Det fungerede i et stykke tid - ikke uden gråd - men han faldt dog i søvn til sidst. Det virker ikke mere. Han græder mere, kram hjælper ikke, og han falder først i søvn når der er gået en times tid og han er blevet ammet for 2. eller 3. gang.
Det er taget til den seneste uge, efter han har lært at krybe. De sidste par dage har vi dog prøvet at gå ud fra værelset, og det virker som om at han hygger sig meget godt alene og først begynder at græde, når trætheden overmander ham. Jeg aner ikke, om det er bedst at sidde derinde eller lade ham ligge alene så længe han synes det er hyggeligt. I en periode prøvede vi også at lade ham ligge uden at tage ham op, og blot sidde ved sengen og prøve at få ham til at falde til ro, men det virkede heller ikke. I hvert fald ikke efter en uges tid, og vi brød os jo ikke om gråden.
Det er meget forskelligt, hvor meget han vågner om natten, men i hvert fald to gange. Det er faktisk først efter han er begyndt på fast føde (hvilket han gjorde da han var 5½ md), at han er begyndt at vågne meget. Jeg har selvfølgelig tænkt på, om han fik nok at spise, for han er en stor dreng på 12 kg.
Han får tre faste måltider (grød, rugbrød, kartoffel-/grønsagsmos) samt et mellemmåltid bestående af frugt og grovkiks. Og så bliver han ammet en hel masse. Lige for tiden spiser han godt, og det synes ikke at gøre nogen forskel.
Vi er begyndt at give ham vælling af kop om aftenen - også for at få et bedre aftenritual, men han virker ikke så interesseret i det.
Om dagen kan jeg godt stadig køre ham med barnevognen, men det tager ofte en halv time, og nogle gange protesterer han meget. Nogle gange synes jeg det er for besværligt og så tager jeg ham op og ammer ham og lægger ham i sin seng.
Han sover ca 10 timer om natten og 3 timer om dagen fordelt på 2-3 lure. Der er dog ikke en helt fast rytme, netop på grund af falde i søvn-problemerne og også lurenes forskellige længde. Hvis han fx har sovet tidligt til middag, eller er vågnet efter en alt for kort lur, er han dødtræt allerede kl 19, mens han andre dage tager en sen eftermiddagslur og så først kan komme i seng kl 20. Jeg bryder mig ikke om at holde ham vågen, når han er træt, og heller ikke vække ham, når han sover. Som hovedregel tager han dog to gode lure på 1-1½ time formiddag og eftermiddag.
Jeg har læst "Sov igennem uden gråd" og ville rigtig gerne have, at min søn kunne falde i søvn glad og tilfreds. Men måske kammer jeg over i mine bestræbelser på, at han for enhver pris ikke må græde? Jeg vil gerne give ham lige præcis hvad han har brug for, men jeg synes det koster for meget energi med lange kampe om aftenen og lange spadsereture i parken om dagen.
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
En træt familie