Svar: Dreng på 8 mdr græder når han skal sove
23. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære trætte familie
Jeg vil gerne begynde med at tage udgangspunkt i noget af det sidste du skriver: "Men måske kammer jeg over i mine bestræbelser på, at han for enhver pris ikke må græde?"
Du kan ikke undgå at din dreng græder en gang imellem. Det er derfor din opgave at prøve at skelne imellem måden han græder på. Nogle gange vil han græde ulykkeligt og være bange, utryg, føle sig forladt. Når han ikke kan se dig, tror han du er blevet væk. I en sådan situation skal du tage ham op, trøste ham, vise at du er der, evt. amme ham, hvis det er løsningen og giver roen.
Andre gange vil han græde og klynke fordi han er træt og har svært ved at give slip og hengive sig til søvnen. Her kan det være fint nok enten at få lov at være sig selv, eller også at blive puttet med en bamse, sutteklud eller lignende og kørt lidt frem og tilbage f.eks. i barnevognen.
Du har en rigtig fin fornemmelse af hans udviklingstrin og du gør dig rigtig mange gode overvejelser. Din lille dreng lyder bestemt til at være i begyndende separationsfaser og netop her, har han naturligvis brug for dig, men det er også meget vigtigt at du giver ham lov til at være sig selv.
Du skriver at du ikke aner om det er bedst at sidde hos ham, eller om du skal lade ham være alene. Jeg synes du skal prøve at putte ham og så lade ham ligge. Det kan du sagtens gøre med god samvittighed. Du behøver ikke at sidde hos ham for at han sover. Men da han har den alder han har og har brug for at se dig, for at vide at du er der, så synes jeg det er vigtigt at du viser dig igen - også uden at han er begyndt at græde.
Du kan således godt gå ind til ham med ca. 3 minutters interval også selvom han ikke græder, men bare for at putte ham igen og vise ham at du mener at det er sovetid nu. Hvis han bliver ked af det og det er lige der, hvor han skal give slip og falde i søvn, så kan du sidde hos ham lidt. Ikke snakke, bare være, holde hånden på ham beroligende.
Det er vigtigt at du virker beslutsom. Din dreng kender dig bedre end du næsten kender dig selv og han fornemmer din sindsstemning tydeligt. Hvis han fornemmer at du er usikker på hvorvidt du skal blive eller ej, så bliver han også usikker og så vil han måske kæmpe for at du skal være der. Men hvis du derimod virker sikker, kommer og beroliger, betrygger ham i at han sagtens kan ligge der, så føler han forhåbentlig din ro og vil så lettere kunne finde roen selv.
Med hensyn til hans lure om dagen, så lyder det optimalt med 2 lure dagligt. Det er klart at det nogle gange kan ændre sig, fordi I måske har været i byen eller andet, som ændrer den vanlige rytme, men 2 lure dagligt er det bedste i forhold til hans alder.
Når du putter ham i barnevogn, så prøv det samme som om aftenen. Put ham, vug/kør evt. lidt med barnevognen, gå lidt væk og kom tilbage.
Fortsæt med et fast putteritual. Det er altid en god idé. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske