Svar: Pludselig søvnproblemer
23. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sebastians mor
Dejligt at høre at det går bedre med grøntsagsmosen:o)
Når børn pludselig begynder at ændre sovevaner, så er det altid en god idé at overveje om det kan skyldes smerter. Har du derfor tænkt på om Sebastian kan have ondt?
Det kan være smerter pga tandfrembrud eller smerter pga ørerne. Er der tegn på dette - hævede røde gummer, forkølelse?
Hvis det ikke skyldes smerter, så må man også overveje om det er alderen, som giver en ændring, men du har ret i at Sebastian jo endnu ikke er så gammel. Du skriver selv at du har tænkt på vejrets og varmens betydning og det kan godt være det.
Var det muligt at du kunne amme ham lidt mere om aftenen. Altså følge det putteritual I har, amme ham afslutningsvis og når han så bliver ked af det og ikke kan finde roen i sengen, tage ham op og amme ham igen?
Jeg tænker at amningen må være det mest beroligende han kender og derfor kan du måske ved at lægge ham mere til brystet, få ham helt ned i gear, så han overgiver sig til søvnen.
Jeg kan godt forstå at du er ked at, hvis jeres ellers så gode rytme skal brydes nu efter ½ år. Jeg tænker også at du ikke skal begynde at sætte amningen op om natten og lignende, her kan han få vand, hvis han vågner og er tørstig. Men at amme ham ekstra om aftenen for at få ham beroliget synes jeg vil være okay - også i forhold til hans alder og det synes jeg ikke vil være et skråplan i forhold til tiden fremover.
Jeg synes at kunne læse ud af dit brev, at du synes det er et skråplan at skulle amme Sebastian i søvn og at du helst vil have at han efter amning kan puttes vågen og så lære at sove selv. Du må korrigere mig hvis det er fejlfortolket:o)
Men som du beskriver ham lige nu, så tænker jeg at det er meget vigtigt at du ikke fokuserer for meget på princippet men prøver at fokusere på at han skal beroliges og helst inden han når at køre helt op i en spids. Om han falder i søvn ved brystet eller ej er således ikke det vigtigste - det vigtigste er at han bliver beroliget.
Håber mine tanker kan bruges. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske