Svar: Sengetid - 4 mdr
24. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Kriper
Det lyder umiddelbart som om din datter har en fin evne til at regulere sit søvnbehov. Hun sover det hun har behov for i følge sin alder og det man så kan diskutere det er, hvorvidt man som forældre synes visse tidspunkter er mere hensigtsmæssige end andre.
Nogle forældre er glade for at børnene har en rytme, hvor de er vågne om aften og så til gengæld sover om natten og om morgenen. Andre forældre vil hellere stå tidligt op og så have aftenerne for sig selv - vore behov er forskellige og man kan ikke få det hele:o)
I en alder af 4 mdr kan man godt begynde at skabe lidt faste tider, rutiner og ritualer for sit barns sovevaner. Hvis man har et barn som er meget uroligt og som ofte virker lidt pylret og ked af det i løbet af dagen, så vil det være en rigtig god idé. Hvis man har et meget roligt barn, så er det måske knap så nødvendigt.
At have faste sovetider i løbet af dagen kan ændre på sovetiderne om aftenen. Det kan også være med til at skabe lidt mere overblik for forældrene fordi man ved at på ca. det tidspunkt passer det at handle, invitere gæster eller lignende.
I takt med at man begynder med skemad, så vil der ofte komme fastere tider på og lidt mere rutiner. Når barnet bliver omkring 6 mdr´s alderen, så vil det ofte være nok med 2 lure i løbet af en dag og derfor vil børn ofte i denne alder begynde at sove lidt tidligere om aftenen - det kommer således lidt af sig selv. Behovet ændres.
Der er dog også forældre, som bevidst lader deres børn sove meget sent i løbet af dagen, netop for at vågne timer om aftenen og længe morgener. Det kan være en fordel, hvis man f.eks. skal begynde at arbejde i aftenvagt efter en barsel.
Så til et vist punkt regulerer det sig, men man kan som forældre også godt have indflydelse på børns sovevaner. Og nogle forældre synes det er en fordel at børnene sover sent.
Håber at mine overvejelser kan hjælpe jer lidt videre i jeres ønsker:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske