Svar: Alkohol til fest og amning
24. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Mai
Alkohol udskilles i modermælken og i samme koncentrationer som i moderens blod. Hvis man drikker alkohol og samtidig ammer, så vil barnet således indtage alhol-holdig modermælk.
Man kender ikke den nedre grænse for skadelig påvirkning af barnet og derfor må man sige at en ammende kvindes alkohol indtagelse må være begrænset. Det er klart at et så lille barn ikke tåler særligt store mængder og derfor ville jeg normalt anbefale at du malkede ud.
For naturligvis må du gerne tage til bryllup og også nyde et glas vin eller mere. Indtager du mere end et enkelt glas vin så ville det bedste for din søn være at du i forvejen havde malket noget mælk ud, som han kunne få. Eller at du gav ham noget modermælkserstatning. Den mælk, som indeholder alkohol skal malkes ud og kasseres.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre i overvejelserne og ha en rigtig god fest.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske