Svar: Skemad og hård mave 4 mdr.
24. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Jeg synes du skal begynde med laktulose igen og gerne med det samme. Der er intet i vejen for at give laktulose! Jeg ved godt at mange mødre er bange for at børnene skal få en "doven tarm" og at barnet derfor vil være afhængig af afføringsmiddel resten af deres dage - men der findes mange former for afføringsmiddel og laktulose er faktisk et udmærket præparat.
Du skriver at I havde en god effekt af laktulose, derfor er det hvad I skal bruge. Det er rigtig fint at I har forsøgt med langsom udtrapning, men det gik så ikke og så fred være med det. Lad din datter få laktulose med god samvittighed.
Jeg kender ikke nogen børnelæger/mave-tarmlæger som siger at man ikke skal give det. Tværtimod. Det er så vigtigt at holde gang i de små børns maver, da det betyder så meget for deres trivsel i øvrigt. Og ja, jeg ved godt at mange er imod sukker i forhold til børnenes tænder - og laktulose er noget sødt og klistret stads - men modermælk indeholder også sukker:o)
I takt med at din datter begynder at kunne drikke mere af en kop, så tilbyd hende også vand. Vand er godt for at holde maven igang. Din mælk er også god for hende og jeg synes det lyder fornuftigt at I er gået ned til 2 måltider skemad dagligt og eller modermælk. Hun er jo ikke så gammel.
Jeg vil anbefale at I prøver at lave grød og mos en lille smule tykkere, så det bliver lidt mere som grød/mos i konsistens. Tilbyd hende så 1/2-3/4 dl af dette to gange dagligt og altid efterfulgt af amning. Hun er for lille til at skemaden kan udgøre et måltid alene. Mælken bør følge efter.
Derudover så er det vigtigt at I hjælper hende med at røre sig. At bruge sig selv motorisk har også betydning for hendes tarmfunktion. Hjælp hende med at trille fra side til side, cykle med hendes ben, tag fat om ben og hofter og vug hende fra side til side, bøje og strække hende ben. Giv hende også gerne lidt mavemassage osv.
At sove fra 20 til 04, afbrudt af amning kl. 23.30 er meget flot i forhold til hendes alder, mere kan du ikke forlange:o) Men der skal gang i maven, for at hun har det godt dagen igennem:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske