Brev:
Flaske, mad, motorik og dagpleje 9 mdr
24. juli 2006
Alder:
9 mdr.
Flaske, mad, motorik og dagpleje 9 mdr
Hej Helen
Ja, så er der igen en opsamling af spørgsmål her fra mig :-)
Det første gælder flasken. Jeg stoppede til min datters store glæde med at amme, da hun var 7 mdr, og som du tidligere har forudsagt, sprang hun på flasken, som hun ellers ikke tidligere har villet tage.
Som det er nu, får hun flaske kl 7, når hun står op, om eftermiddagen efter middagsluren, kl 20 før sengetid og så igen omkring kl 2 om natten. Jeg har holdt fast i natflasken både for at sikre mig, at hun får mælk nok (og væske her i varmen), men også fordi, at jeg ikke har kunnet vække hende senere på aftenen, hun er ikke et af de børn, der kan spise i søvne!
Men nu er hun snart 9 mdr, og kan man så ikke snart forvente, at hun kan sove fra kl 20 til kl 7 uden flaske? Jeg vil også gerne høre, om der ikke generelt snart skal trappes ned med flasken, og hvilke man normalt bibeholder – og hvor længe?
Et andet spørgsmål gælder hendes generelle kost. Siden hun var 7½ mdr har hun nægtet at tage nogen form for ”lind” kost, hverken frugt/grønsagsmos eller grød. Alt skal være i stykker, og helst vil hun spise selv.
Men det resulterer i, at jeg bliver nødt til at give hende rugbrød både formiddag og frokost. Er det ok, når hun ikke er ældre? Noget andet er, at du skriver, at de ikke må få stegesiderne af f.eks frikadeller – hvorfor egentlig ikke, og hvornår må de det?
Et tredje punkt er den motoriske udvikling. Siden hun var 6½ har hun kunnet sidde selv uden at falde og himmel hvor bliver hun hys, når hun kommer ned at ligge, især på maven. Selvom jeg lægger hende på maven flere gange hver dag, vil hun stadig ikke rulle. Hun rullede fra mave til ryg et par uger (ikke set senere), da hun var 6 mdr, men har kun rullet fra ryg til mave en enkelt gang for en måned tids siden.
Generelt smider hun bare ansigtet i måtten og skriger, til hun bliver ”reddet”. Hun er blevet tjekket af en ergoterapeut for 3 mdr siden, og der skulle ikke være noget til hinder for, at hun kan lære det – men hvor længe skal vi blive ved, og bør jeg efterhånden bekymre mig?
Mit sidste punkt er angående dagplejen. Fiona starter i næste uge og det er jeg noget bekymret over. Hun er skrækkelig bange for fremmede og har været det siden hun var helt lille. Faktisk er der ikke andre end mig og hendes far, der har haft hende på armen siden hun var 3 mdr – hun skriger simpelthen i vilden sky, hvis andre kommer hende nær. Så, har du gode råd til opstart (jeg har 14 dage, før jeg selv starter på arbejde)
Noget andet er hendes middagssøvn. Hvor meget kan jeg forvente, at hun skal sove om dagen i denne alder, og kan man forlange af en dagplejemor, at hun triller rundt med hende, som jeg selv stadig gør, for at få hende til at sove mere end 45 min?
Så, det var vist det for denne gang, håber ikke du blev alt for svedt i varmen af at læse denne lange stil :-)
Rigtig god sommer
Kærlig Hilsen Mette