Svar: Tynd vælling
25. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære K.
At lave grøden tynd som vælling er nogle gange en idé, hvis barnet har svært ved teknikken med at spise fastere mad. Men det lyder umiddelbart som om at jeres datter er godt igang og glad for skeen, så derfor synes jeg I skal prøve at lave en tykkere og mere rigtig grød.
Prøv i første omgang med 1/2-3/4 dl grød efterfulgt af mælk og se om hun kan kapere det og om maven kan følge med. Hvis det går godt og hun ikke bliver forstoppet af det, så kan I prøve med lidt mos også. Giv hende så f.eks. lidt grød om formiddagen og lidt grøntsagsmos om aftenen. Igen i lidt små mængder og så efterfulgt af mælk. Hun er jo kun lige startet:o)
I forbindelse med at hun begynder at spise mere og mere skemad, altså større portioner af gangen, så vil hendes mælkebehov nedsættes og din amning vil derfor regulere sig ned, så det passer til hendes behov.
Det er fortsat vigtigt at hun ammes rigtig meget og først efter 6 mdrs alderen siger man, at børn rent ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten. Det vil derfor være naturligt at du ammer hende om aftenen, når hun skal puttes og igen når du selv går i seng og så igen tidlig morgen. Og nogle børn har også brug for en ammetår midt om natten (endnu).
Så ja, din mælkeproduktion vil nedsættes i takt med at din datter ikke spiser så meget hos dig som tidligere. Men det vil være okay, idet hun jo så tilbydes noget andet.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske