Svar: 7 1/2 mdr og madmængde
25. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en stor og dejlig pige du har fået dig der og hvor er det godt at hun er så god til at spise:o)
Ud fra din beskrivelse, så tænker jeg at det måske lige er tidligt nok at begynde med rugbrødshapsere. Hun må gerne få det i de små mængder du beskriver, men jeg tænker at det ville være en god idé at du først forsøge med lidt grovere mos. Altså at du begynder at mose lidt mere af jeres mad og så langsomt gøre det grovere. Grøntsager kan f.eks. moses med en gaffel og ikke med en blender og så sammen med jeres øvrige mad, f.eks. lidt sovs. Hun må også godt så småt begynde at få lidt ris og pasta, men igen skal det nok hakkes godt. I løbet af den næste månedstid, kan hun så begynde at få hel pastaskruer og rugbrød.
Hendes indtag af MME er fint og bør umiddelbart ikke mindskes. Hun skal jo have min 400ml dagligt for at få sit jernbehov dækket og den mængde hun er oppe på er ikke for meget. Hun har stadig behov for en del mælk i forhold til hendes alder og mængden dagligt bør ligge mellem 500-750 ml synes jeg. Og det gør den, så det lyder fint.
Først fra 9 mdr´s alderen kan I skrue yderligere ned for flaskerne og hun kan nøjes med flaske morgen og aften. Til gengæld vil hun så have behov for mælk af kop i løbet af dagen og hendes samlede indtag bør fortsat ikke være under 500ml.
Det lyder også helt rigtig med tilbud om skemad 4 gange dagligt. Det er passende for hendes alder og du må stole på at hun selv kan regulere og sige til, når hun er mæt/sulten. Du må tilbyde og så lade hende selv sige til og fra. Der er ikke noget at sige til at hun er sulten. Hun er en stor pige i rivende udvikling, så det er kun dejligt at hun spiser så godt.
Hun er efter min mening også rigtig god til at sove. De fleste børn i hendes alder vil kunne nøjes med 2 lure dagligt og så naturligvis en gang imellem powernappe lidt, hvis I har været på tur eller oplevet noget ekstra "strabadserende". Hun sover rigtig flot om natten og ja det ville være rigtig dejligt, hvis hun kunne sove en time mere om morgenen - men man kan jo ikke få det hele:o)
Det er en god idé at give hende flasken om morgenen, for at se om det kan give hende lidt ro der. Det lyder umiddelbart som om I gør det helt rigtige og de overgange hvor børn går fra 3 til 2 lure og fra 2 til 1 lur er svære. Jeg tænker at det på sigt må ændre sig, når hun begynder at sove to gange om dagen. Sommeren, lyset og det varme vejr spiller også ind, så tiden arbejder for jer:o)
I kan godt prøve at finde en fast dagsrytme, som er ud fra at hun kun sover 2 gange dagligt, for at se om det gør en ændring. Men der er ingen idé i at ændre på noget, hvis hun bare bliver ked af det og pylret hele dagen, det har ingen af jer glæde af. Lad hende derfor sove hvis der virkelig er behov, men prøv samtidig også at I forældre styrer det lidt, hvis I gerne vil have tingene ændret. Det er en svær balance.
Det lyder altså som sagt som om at I er på rette vej og ikke kan gøre så meget andet end I gør lige nu. Så fortsæt endelig og held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske