Brev:
Morgenbarn - 14 mdr.
26. juli 2006
Alder:
14 mdr.
Morgenbarn - 14 mdr.
Kære Helen
Vores søn på snart 14 mdr har de seneste to måneder haft den triste vane, at han står op klokken 05 om morgenen. Indtil han var 10-11 måneder sov han forfærdeligt om natten og vågnede mange gange, men pludselig begyndte han at sove igennem. Fantastisk.
Nu sover han så også for det meste hele natten (bortset fra når han lige får kindtænder eller noget). MEN - efter at han begyndte at sove om natten, begyndte han gradvist at vågne tidligere og tidligere. Og nu altså klokken 05.10 fast hver morgen.
Han kommer i seng mellem 19.15-20.30 alt efter hvordan han har sovet om dagen. Han svinger lidt mellem en og to lure, og nogle gange dratter han altså om klokken 17 og tager en powernap - og er så til gengæld ikke til at få i seng før hen ad 21.
Nå, men ligegyldigt hvornår vi lægger ham står han stadig op klokken fem!
Problemet i det her er:
1) Det er forfærdelig tidligt for os forældre - for det første. Og det smadrer ens arbejdsdag - og ens aftenliv meget. Vi har ikke energi til noget og går ofte i seng klokken 21 for at kunne hænge sammen. Det får man ikke det fede voksen-samliv af...
2) Han er stort set aldrig udhvilet, når han vågner klokken 05. Han er sur, træt og pylret. Længe kørte vi et system, hvor han kom ind til mig og fik lidt bryst og sov så videre til 6.30-7 og vågnede op glad og frisk.
Nu forsøger vi så at stoppe det, fordi vi blev bange for, at han vågnede fordi han ville have bryst. Men han vågner stadig, og nu er det min mand, der tager sig af ham om morgenen, og jeg får lov at sove lidt, fordi jeg har de hårdeste arbejdsdage. Nogle gange får han ham til at sove lidt mere, men som regel ikke. Så står de op klokken 05 og spiser morgenmad. Til gengæld kommer den lille så vandrende ind til mig ved 7-tiden og er hamrende træt og lægger sig til at sove i vores seng, så det hele går i ged med vuggestue, komme på arbejdet etc!!
Hvorfor vågner han, når han ikke er udsovet?!
Er der noget, vi kan gøre for at få ham til at sove længere? 05 er jo virkelig tidligt - kender ingen andre børn, der står op der! Nede i vuggestuen er normen mere 6.30.
Vi ville virkelig gerne, at han bare sov bare en time længere for alles skyld. Han er også et meget gladere barn, når han gør det.
Kan man gøre noget, eller tror du det er et spørgsmål om tid.
Solrige (men trætte) hilsner
Emils mor