Svar: Daglig rytme 8 uger
26. juli 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Tine
Du skriver at din datter spiser hyppigt hos dig om natten. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor hyppigt hun spiser i løbet af dagen; men du skriver at hun om aftenen kan være urolig i op mod 3 timer og at hun sutter heftigt på sin sut. Den pige du beskriver for mig, lyder umiddelbart til at have behov for lidt mere mad.
Jeg synes derfor du skal overveje om du enten kan øge din mælkeproduktion ved hyppigere amning om dagen, ved mere hvile, øget væske og madindtag og så naturligvis ved at skifte ammestillinger og ved at tilbyde begge bryster ved hvert måltid.
Det vil være godt hvis du ammer fra en side af gangen. Lad din datter spise længe her - hun må godt spise 25-30 minutter. Skift hende så og hjælpe hende på den måde til at vågne lidt mere igen og tilbyd så det andet bryst. Næste gang du ammer starter du der, hvor hun tog toppen sidst. Det 2 bryst er kun et tilbud, og nogle gange vil hun tage imod, andre gange ikke, men tilbuddet skal være der.
Hvis du synes du allerede gør ovenstående og har fornemmelsen af at du ammer hele dagen og også hver 2 time om natten, så må du overveje om du skulle prøve at give din datter en flaske. Det behøver umiddelbart ikke at være erstatning, nogle gange hjælper det faktisk at give lidt udmalket modermælk på flaske - så bliver din datter fyldt godt op og tager sig en ordentlig lur - det lyder som om I alle har brug for det.
Det kan nogle gange være bare en enkelt gang eller to der skal til for at vende billedet og det at hun sover nedsætter dit stressniveau, så danner du automatisk mere mælk og så kører det hele igen.
Med hensyn til søvn og rytme, så er hun stadig forholdsvis selvregulerende endnu med den alder hun har. Men hun kan godt have behov for at I skærmer hende og hjælper hende til at finde ro. Når man er omkring 2 mdr gammel, så sker der rigtigt mange ting og hun begynder at opleve verden omkring sig på en anden måde.
Måske har du lagt mærke til at hun er begyndt at smile mere bevidst, hun drejer måske ansigtet efter personer som bevæger sig rundt i rummet og hun reagerer tydeligt på lyde og stemmer omkring sig.
Netop fordi hun nu er så meget mere på, kan det være nødvendigt at skærme hende og hjælpe hende til ro. Derfor kan det nogle gange være en god idé at prøve at putte hende lidt før hun begynder at gabe. Lidt blanke øjne og lidt pjevset kan være et tidligt tegn til træthed. Se også lidt på klokken, ofte er 2 timer nok at være vågen i den alder.
Svøb hende så godt du kan, selvom det er varmt i øjeblikket. Læg hende i liften, som også er med til at give fornemmelse af nærhed, hæng evt. en stofble op over kalechen på barnevognen og vug hende stille, når hun skal sove.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Med hensyn til at svøbe hende, så se bla. den nye bog "svøb dit barn" som du finder i min bogsamling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske