Svar: Ferie uden børn - 5 mdr.
26. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Natasha
Svaret på dit spørgmål er der ligeså mange meninger om, som der er forældre. Men jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig og så må du vurdere, hvad du mener er rigtigt at gøre ud fra dette.
Når man som forældre ønsker at være sammen på en ferie uden børn, så skal man være klar over at det er forældrenes behov og ikke børnenes. Det gælder uanset om barnet er ½ eller 6 år. I ønsker at rejse, I ønsker at være lidt sammen, I har brug for at kunne være sammen uden børnene - det er jeres behov.
Det betyder ikke at man ikke skal tage af sted, man skal bare vide at børnene ikke nødvendigvis synes det er det bedste. Små børn kan godt reagere ved at afvise forældrene, når I mødes igen.
Når man er 6 år gammel, så kan man godt forholde sig til at ens forældre er ude at rejse og vide at de kommer hjem igen. Man kan også godt forstå at man skal sove 3 nætter sammen med bedstemor og så er det søndag og mor og far kommer. Man kan på den måde forholde sig til tiden og vide hvorlænge der ca er til søndag.
Når man er 6 år gammel, så har man dog fortsat brug for ro og stabilitet og aftaler er meget vigtige. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave aftaler med jeres datter. I ringer f.eks. altid hjem kl. 20 og siger godnat eller ringer altid om morgenen og siger godmorgen. Man skal aldrig lave aftaler som man ikke kan overholde.
Når man er 6 mdr gammel, så kan man ikke forholde sig til at ens forældre er væk. Jeres søn vil slet ikke have tidsfornemmelse på samme måde, som jeres datter og det vil være svært for ham at de faste rutiner bliver ændret og at mor ikke er der, når han skal trøstes.
Jeres lille dreng har dog den fordel at storesøster er der og netop det at hun virker glad og rolig vil smitte af på ham og hun vil sandsynligvis være den gennemgående tilknytningsperson for ham i den periode I er væk. Ikke at I skal lade hende passe ham - men det vil betrygge ham at hun er der.
Bedstemor, som skal passe ham, har den fordel at jeres lille dreng til den tid vil kunne spise skemad og også drikke af kop. Det vil være godt hvis hun også kan give ham en flaske. Samtidig er det vigtigt at hun kender jeres måde at gøre tingene på, således at rutinerne minder om hverdagen han kender, puttes med den vante bamse og klud, på samme måde osv. Her vil storesøster dog sikkert også være en stor hjælp til at kunne forklare "mor plejer at gøre sådan".
Men det vigtigste er nok at bedstemor har lyst til og rigtig gerne vil passe ham. Hvis hun har det sådan, så virker hun roligt og hendes ro vil smitte af på ham.
Og tilsidst, så skal I også have det godt. Der er ingen idé i at tage væk på forlænget week-end og så ikke kunne slappe af fordi man hele tiden tænker på børnene og hvor galt det hele kan gå. Hvem siger det går galt, måske går det helt forrygende.
Det drejer sig om en forlænget week-end og ikke om uger. Jeres dreng har en alder, hvor det er muligt for andre at passe ham og han har sin storesøster hos sig. Det er således ikke helt umuligt at lade ham passe, men I skal være forberedt på at der godt kan komme en reaktion, simpelthen fordi han er så lille at han ikke forstår, hvorfor I pludselig har forladt ham.
Rigtig meget held og lykke, uanset hvad I beslutter jer til:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske