Brev:
Hormonspray for nedløbseffekt mm.
26. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Hormonspray for nedløbseffekt mm.
Hej Helen
Jeg har lige fået en dejlig søn her for 1 mdr. siden.
Det er nummer 2, så jeg regnede med at jeg ville være lidt mere "cool" omkring amning, om der nu er mælk nok etc. end jeg var første gang. Men jeg har da en del af de samme bekymringer!
Jeg ammer en del, og der er ikke noget mønster i hvordan dagen forløber endnu - men der er blevet længere tid imellem, end i starten hvor det nærmest var konstant.
Mit ene spørgsmål går på: Jeg starter med at amme fra et bryst, skifter ble eller lign. og vender så tilbage og ammer videre fra samme bryst. Tit og ofte syntes jeg der går MEGET lang tid inden mælken løber til anden gang - og i den sammenhæng har jeg hørt om en spray man kan få, der sætter mælken igang med at løbe hurtigt til? Kender du til den? Det er en svensk veninde der har fortalt om den, og ved ikke om det findes i DK? Hvis ja, er det receptpligtigt?
Næste spørgsmål er vedr. amning om natten. Her foregår det i min seng liggende, da jeg bliver nødt til at få slappet af, på grund af anden søn. Jeg føler dog nærmest jeg ammer hele tiden om natten så. Hvordan er "reglerne" egentlig med at skifte bryst under natamning - han sutter som regel ikke længe ad gangen, falder i søvn, og når sikkert aldrig at få tømt et bryst helt. Skifter man bryst eller kører man bare med det samme bryst hele natten?
Uro om natten - nogle nætter sover min søn tungt og dejligt andre nætter - de fleste - ligger han meget uroligt og ligesom arbejder på livet løs, med uro i maven. Han vågner ikke rigtig op, men ligger og vrider sig, siger lyde og lyder meget besværet. Han prutter meget, og har afføring hver dag - nogle gange flere gange. Han skal hjælpes lidt med maveøvelser og massage, men så sætter det så også gang i det. Han gylper næsten aldrig men bøvser lidt. Hvad kan uroen skyldes? Og kan jeg gøre noget for at afhjælpe det mere end jeg gør?
For kort tungebånd: Min sundhedsplejerske siger han har for kort tungebånd og spurgte mig om han lavede klik lyde når han ammer. Det gjorde han ikke da hun var her, lige da vi var kommet hjem, men syntes han gør det en del nu. Det virker som om det irriterer ham en del og gør også at han sluger afsindig meget luft når han spiser - kan nærmest hører hvordan luften bliver slugt i bobler - har du nogen gode råd?
Det sidste spørgsmål - siden fødslen har han haft en del sekret i øjnene, startede med noget hvidt snask, men nu er det helt gult og meget hele tiden. Fik af vide at det er tårekanalerne der er stoppet eller lign. og har hele tiden vasket/tørret det med saltvand fra apoteket - uden bedring overhovedet.
Det er ikke øjenbetændelse fordi han er ikke rød inden i øjet. Men at det er gult er vel tegn på der er en form for infektion og det kan man vel behandle? Syntes det er lidt lang tid at vente, til det måske forsvinder af sig selv ved 1 års alderen.
PUHA en masse spørgsmål som jeg virkelig håber du får tid og mulighed for at svare på.
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Louise