Svar: Hormonspray for nedløbseffekt mm.
26. juli 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tillykke med den lille dreng:o)
Man kan godt få en spray. Det hedder Syntocinonspray og man tager et pust i hvert næsebor lige inden man lægger til. Det er normalt ikke noget man anbefaler at bruge gennem længere tid, men det kan være en idé i en overgang. Medicinen hjælper på nedløbsrefleksen og at mælken løber hurtigere. Det er på recept.
Alternativet er tabletter Pimperan, som man også kan bruge for at øge mælkemængden. Her tager man 10mg x 3 i 7 dage. Det er også på recept og tages ikke i mere end 7 dage.
Men faktisk tror jeg ikke du skal tænke i medicinske baner. Du skriver at du ammer fra en side, skifter og lægger til samme side igen. Jeg synes du skulle prøve at lægge til modsatte side, når du lægger til anden gang. Jeg ved godt at du tænker at din lille dreng skal die længe fra den ene side, for at få den "fede" mælk med ud og det er også rigtigt, men nogle børn spiser hurtigere end andre og de kliklyde han laver behøver ikke nødvendigvis at skyldes det korte tungebånd. Måske laver han de lyde fordi mælken faktisk kommer hurtigt og han derfor skal synke meget. De lyder han laver behøver jo ikke at være luft han synker, måske er det mælk?
Kan du se om han har mælk i mundvigene og er der mælk, når du tager ham fra?
Jeg foreslår derfor at du lægger til den ene side, lader ham spise så længe han vil der, skifter ham og lægger til på den anden side. Nogle gange spiser han måske kun få minutter, andre gange længere tid - derfor er anden side et tilbud. Næste gang du ammer, så starter du der hvor du sluttede sidst, altså anden side, ammer her, skifter ham og tilbyder så modsatte bryst igen.
Ved at gøre sådan, så får du også stimuleret begge bryster ved hver amning og det giver mere mælk.
Om natten er det rigtig godt at ligge ned og amme. Du skal ikke holde dig vågen og du skal ikke tænke i ammestillinger og en masse stilleri. Hvis du kan ligge på siden og amme og sove videre eller blunde lidt, så er det bedst for jer begge. Det vil være godt at skifte mellem højre og venstre bryst også om natten, men her må han godt nøjes med et bryst af gangen og behøver ikke tilbud fra bryst nr. to.
Uroen i din drengs mave kan godt hænge sammen med hans måde at spise på. Men umiddelbart tænker jeg at det hjælper hvis du følger ovenstående princip. Ellers lyder det som de rigtige ting du gør, med lidt mavemassage mv.
Med hensyn til kort tungebånd, så gør man ikke noget ved dette med mindre det har betydning for din drengs sutteteknik, altså hvis han ikke kan finde ud af at spise korrekt ved brystet. I givet fald vil det jo vise sig på hans vægtøgning og det lyder ikke som om at det er et problem hos jer.
Sekretet i øjnene synes jeg du skal få podet hos lægen. Jeg foreslår at du bestiller en tid, hvor lægen kan pode, så man kan se om der er bakterier i det puds din lille dreng har siddende. Det kan godt være tegn på infektion og det lyder mere voldsomt end en tilstoppet tårekanal. En infektion skal naturligvis behandles og også med den alder han har, synes jeg det er vigtigt at tjekke ham ekstra.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske