Brev:
Nattesøvn 5 mdr
26. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Nattesøvn 5 mdr
Hej Helen
Min dreng er nu 5 måneder, sund og rask.
Mit meget store problem er hans søvnmønster om natten. Han har fra han blev født, vågnet natten igennem hver anden time, nogengange en gang i timen.
Jeg ammede ham de første 4 måneder, men stoppede så, da jeg til dels troede at han så ville holde op med at vågne, hvis han vidste at der ingen bryst var at komme efter, plus at jeg så kunne fylde ham op om dagen, så han ikke skulle vågne af sult (han spiste nemlig meget om natten, og denne vane kunne jeg ikke bryde med bryst, men det lykkedes med flasken). Nu spiser han godt om dagen.
Natten ser ud således:
Kl. 19-20 får han "sidste" flaske og kommer i seng. Vågner ca. kl 24 og får nattens første flaske. Vågner ved 02-tiden, hvor jeg giver ham sut, men bliver oftest nødt til at tage ham op og vugge ham i søvn, da han ellers skriger hysterisk. Så vågner han igen ved 3-4 tiden og får flaske igen.
Herefter sover han meget uroligt og skal have sutten og vendes på siden hver 20. min/ halve time indtil kl 6 hvor han vågner helt.
Jeg har prøvet ikke at reagere på ham i de tidlige morgentimer, men så vågner han helt og er klar til dagen. Og det er lige tidligt nok.
Han sover i sin egen seng i vores værelse, men ryger tit over til os efter 2. flaske.
Om dagen sover han "som han skal". 1½ time om formiddagen, 1 time over middag, og en time igen om eftermiddagen. Dette syntes jeg selv er rimeligt.
I de første måneder var jeg overbærende og tænkte at han jo bare var spæd og ikke kendte forskel på nat og dag. Så tænkte jeg at det nok ville gå over. Ved 3-4 måneders alderen prøvede jeg så en masse forskellige ting, dels ammestop. Men nu, hvor jeg ved at det ikke er sult, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er bare super træt hele tiden. Jeg tager mod alle råd, og er klar til at prøve alt! Jeg håber du har nogle råd.
Hilsen Malene