Svar: Nattesøvn 5 mdr
26. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Det er korrekt at de 3 lure i løbet af dagen lyder rigtig nok, mange børn begynder dog omkring 6 mdr´s alderen at kunne nøjes med to lure dagligt og måske dette vil give en ændring for jer på sigt.
Ellers tænker jeg at din lille dreng jo også skal igang med noget skemad, som kan stimulere ham på en anden måde. Det handler naturligvis om mæthed, men det handler også om at blive sat i en høj stol, være med ved bordet, prøve at spise lidt selv osv. altså mentale stimuli, som også er med til at trætte.
Jeg tænker at det på sigt ville være godt med en lidt længere eftermiddagslur i stedet for 2 lure på en time. Lurene om dagen har betydning for hvordan barnet også sover om natten.
Derudover tænker jeg at det må være rigtig hårdt for dig at skulle give flaske kl.24. Sover du ikke på det tidspunkt? Alternativet til det kunne være at give en flaske, når du selv gik i seng, f.eks. en time før. Din dreng kan spise den i søvne. Herefter havde du så også en mulighed for at få nogle sammenhængende timers søvn, inden han gerne ville have mad igen.
Fra 6 mdr´s alderen siger man at børn ikke længere ernæringsmæssigt har behov for mad om natten. Men det betyder ikke at de ikke skal have noget fra kl. 20 til næste morgen kl.8. Det vil være normalt at børn i den alder får mælk sen aften, f.eks. kl 23 og så igen næste morgen tidlig kl.6. Det er at sove igennem og man kan ikke forlange mere.
Hvis din dreng vågner midt om natten (02-04) så kan han tilbydes en sut eller noget vand, men mælken behøver han ikke længere.
Du skal skelne imellem om det er af sult han vågner eller om han drømmer, har brug for hjælp til at skifte stilling eller bare er tørstig eller har brug for tryghed. Det er vigtigt ikke automatisk at give ham flasken midt om natten, men at forsøge med en anden løsning - evt lade ham ligge lidt, for at se om han så selv kan finde roen.
Det er rigtig godt at han sover i sin egen seng, men jeg tænker at I måske skulle prøve at flytte ham ud af soveværelset, hvis I har mulighed for det. Nogle gange kan man godt vække hinanden og det kan være svært ikke at reagere på hans klynken om natten, når han ligger lige ved siden af.
De tidlige morgentimer bør du således reagere på, de er tidspunktet midt om natten, som kan springes over rent mælkemæssigt, men måske han gerne vil have trygheden.
Håber du kan bruge mine tanker videre frem. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske