Svar: Gåstol - 7 mdr.
7. november 2003
Alder:
7 mdr.
Kære far
Om det ligefrem gør drengebørn sterile at være i gåstol vil jeg stille spørgsmålstegn ved,- det har jeg dog ikke hørt, men det er rigtigt at sundhedsstyrelsen fraråder brug af gåstol.
Det er rigtigt at mange børn er meget glade for at være i en gåstol, og det medfører også en risiko for at barnet helst vil opholde sig der og helt mister lysten til at være på gulvet. Det at være på gulvet er bedre for barnets motoriske udvikling og hvis barnet sidder i gåstol er der en risiko for at det vigtige krybe-kravlestadie springes over.
Derudover vil barnet kunne få en forkert oplevelse af, hvordan ting hænger sammen. Der er f.eks forskel på at støde ind i ting, når man sidder i en stol, som tager fra, end hvis man selv kravler rundt, falder og skal op igen. Det har også betydning for barnets sanseudvikling og forståelsesramme at det ikke er i en stol at barnet f.eks. rammer en bold. Et barn der får fat i en bold med hænderne vil opleve dens runde form og lære at den triller væk når den tabes eller bevidst trilles. Det er en erfaring, en oplevelse som barnet ikke får i gåstolen.
Derudover er det ikke sikkert at jeres dreng i en alder af 7 mdr. er stærk nok til at kunne sidde selv. Ved at være på gulvet, rulle og krybe,- kæmpe sig rundt, vil han styrke sine muskler og blive stærk. Ved at blive placeret i en stol, vil der være noget der holder ham og han vil ikke styrke ryggen.
Til sidst kan nævnes at en del af de børn der sidder meget i gåstol begynder at gå på tæer, ofte fordi de har svært ved at nå gulvet med flad fod. At lære at gå på tæer er uhensigtsmæssigt, når barnet skal til at gå rigtigt uden stolen til at holde sig.
Som du kan høre er jeg ikke den store fortaler for gåstole, men det er selvfølgelig jer der som forældre skal vurdere, hvad I mener er bedst for jeres barn. Min personlige holdning er at når barnet bliver så stort, at det har muskulatur og kræfter til at komme lidt omkring, så er det langt at foretrække at give barnet en gåvogn i stedet. Det vil sige en vogn som barnet skubber foran sig, når det skal lære at gå.
Håber at svaret var fyldestgørende nok og gav jer lidt at tænke over. Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske