Brev:
Korte lure 5½ mdr
26. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Korte lure 5½  mdr
Hej
Jeg har brug for gode råd omkring min søn på 5½ mdr ang. hans lure i løbet af dagen. Jeg har prøvet at skrive ned, hvordan hans søvnmønster er på et døgn, men det varierer dog lidt, for han har stadig ikke fået en helt fast rytme, desværre.
Han vågner om morgenen ca. kl 6.30.
Sover 08.00-10.00
Sover 12.30-13.15
Sover 15.00-15.45
Sover 17.30-18.15
Sover 20.00-23.30 (spiser)
Sover 23.45-05.00 (spiser)
Sover 05.30-06.30
Som du kan se, så tager han 4 (korte) lure i løbet af dagen, formiddag, middag, eftermiddag og sen eftermiddag. Men jeg kunne godt tænke mig at han sov lidt længere tid ad gangen, og så måske kun 2-3 gange. Det er vist også normalt, når han nærmer sig de 6 mdr.
Normalt lægger jeg ham til at sove, når han begynder at vise tegn på træthed, fx gnider sig i øjnene eller gaber og er irritabel. Jeg synes det er tydeligt, hvornår han er træt. Og det er han så omkring hver anden time, og derfor sover han de 4 gange i løbet af dagen. Og så er det jo synd at holde ham vågen - eller hvad?
Og hvordan skal jeg gøre for at få ham til at sove længere, når han sover? Det er faktisk kun om formiddagen at han sover i mere end 45 min, og det gør han kun hvis han får bryst halvvejs i løbet af luren (kl 9), for ellers kommer han op kl 9. Han sover fint om natten, som du kan se, og får kun bryst når jeg går i seng og igen tidlig morgen, hvor han tit falder i søvn igen og sover ca 1 time. Ingen problemer der.
Om dagen er han veltilpas, og virker udhvilet, når han vågner, så han er tilsyneladende ikke generet af de korte lure. Det er bare mig, der godt kunne tænke mig lidt længere "pauser" om dagen...
Håber du har nogle gode idéer.
Venlig hilsen
Poula