Svar: Korte lure 5½ mdr
26. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Poula
Et gennemsnitligt barn på 5 mdr vil have brug for ca 4 timers lur i løbet af dagen og ca 10 timer om natten og i forhold til dette passer din dreng rigtig godt ind. Han sover rigtig fint og lyder til at trives. Derfor har du ret i at det lige nu nok mere er dit behov end hans - og det er også okay.
Jeg ved fra dit tidligere brev at du er begyndt med lidt grød og mos og derfor vil jeg prøve at nedskrive en plan for dagen, hvor der er plads til 2 måltider skemad og 2-3 lure.
Morgen(7): Mælk
Formiddag (8.30/9.00): Mælk, puttes til formiddagslur
Frokost: (11.30/12.00): Grød evt med lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes mælk og puttes ca kl. 13
Eftermiddag (15.30/16.00): Mælk
Sen eftermiddag (17): Evt. mælk og det er her der ofte kan være en lur, som langsomt bliver mindre nødvendig
Aften (18): Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten (19.30-20): Mælk først
Sen aften (23): Mælk
Nat/tidlig morgen (05): Mælk
Det kunne være en god idé at du stille og roligt prøver at trække tiden en lille smule, så du allerede fra dagens start forsøger at holde ham lidt mere vågen af gangen. Start med et kvarter, se hvordan det går, øg til ½ time. Når han bliver 6 mdr og også er blevet bedre til at spise skemad, kan sidde i høj stol osv. så er det lettere at få skubbet lidt til dagrytmen.
På sigt kunne det være dejligt, hvis han sove 1 time om formiddagen og sov fra kl. 9.30 til 10.30 og så sov en længere middagslur f.eks. fra kl. 13-15.30. Men det er ikke sikkert at det passer ind i hans rytme, det må tiden vise.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske