Svar: Øjenkontakt - 7 mdr.
28. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Dittes mor
Det lyder umiddelbart som om at Ditte er igang med en rivende udvikling, hvor hun er opmærksom på rigtig meget omkring sig. Jeg synes derfor du skal prøve at fokusere mere på at have kontakt med hende om "et fælles tredie", end på at hun skal se dig lige i øjnene hele tiden.
Med "et fælles tredie" mener jeg f.eks. maden, et stykke legetøj eller lignende. Ditte har en alder nu, hvor hun godt kan sidde og spise lidt selv. Det handler således ikke om at hun skal fastholde blikkontakt jer to imellem, når I spiser, men om at hun eller du tager et stykke mad op, snakker om det, smager på det, hun kommer måske noget i munden på dig osv. at I deler oplevelsen at spise og ind imellem så kigger på hinanden, nyder oplevelsen sammen.
På samme måde, når hun leger. I kan måske prøve at lege "gemmeleg". Hun har en alder nu, hvor hun kan begynde at interessere sig for hvor ting bliver af. Det kan være ting I gemmer, men det kan også være dig, der forsvinder hen bag noget og kommer frem igen "kuk-kuk - titte-bøh".
Og tilsidst kan det være en god idé at lege lidt tumlelege eller kildelege med hende. Ofte får man en rigtig fin kontakt, når man leger de lidt mere "voldsomme" lege, som kan få din datter til at kluk-le.
Jeg synes derfor du skal prøve at opfordre til leg og samvær, som kan give jer en god kontakt. Men det er naturligt svært for mig at vurdere om din bekymring er relevant. Prøv derfor ovenstående ting og se om det ændrer sig og så tal med din sundhedsplejerske om det. Hun kan vurdere om din datters kontakt er som den skal være. Måske skal din datter have lavet en Boel-prøve. Den kan også give sundhedsplejersken et indtryk af din datter kontakt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske