Brev:
Søvn, mad og væske 8½ mdr dreng
28. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Søvn, mad og væske 8½ mdr dreng
Hej Helen
Synes det er svært at få en fornuftig rytme, ja bare en rytme faktisk der passer vores søn på 8½ mr. Han har jo aldrig sovet godt eller længe, så det har været sådan lidt sjatsoveri hist og her. Men nu efter jeg faktisk er begyndt at trække hans vågentid til 3+ timer) er han begyndt at sove lidt længere om formiddagen nogle dage i hvert fald, men kun hvis jeg ligger med ham og kan give ham bryst og nusse ham på halvvejen:-)
Ser vores rytme acceptabel ud eller er der noget der burde ændres i forhold til hans alder mm?
6.30 vågner og får af og til lidt bryst.
8.00 morgenmad, grød 1 dl + vand af flaske ca 20-30 ml
9.30-10.30 lur
11.30 frokost, ½-1 skive bondebrød med leverpostej + vand til
13.30-1400 lur
14.30 mos, grønsags eller frugtmos knap 1 dl+ vand
17.00-17.30 lur
1800 aftensmad 1 dl af vores mad + vand til og evt lidt mos bagefter til "dessert".
1930 ammes(ca 50 ml modermælk)
2000 godnat.
Han får ikke mad om natten mere men vågner stadig en del gange, kl 21, 22, 24, 4 og 6 (de tidspunkter han plejede at få bryst på) og her bliver han nusset tilbudt lidt vand. Nogle dage tager det kun 5 minutter at få ham til ro og andre gange kan han virke rastløs og urolig i en hel time ad gangen.
Er det normalt at han skal kunne klare sig uden mad, i princippet fra kl 18.00(aftensmad) og til han får morgenmad kl 8.00? Han tænker på om han er sulten siden han vågner så mange gange om aftenen, men samtidig er han ikke hidsig med at få mad om morgenen, og bare han kan ligge og bide lidt i brystet er han tilfreds og kan så vente med maden til kl 8 uden bøvl!?
Men det er jo reelt 14 timer uden mad, eller i hvert fald 12½ timer, hvis man tæller amningen kl 19.30 med (hvor han jo kun får 50 ml max, har vejet ham flere gange:-))
Synes bare det virker mystisk at gå fra 5 amninger om natten til pludselig ikke at have brug for dem, for hans mave må jo have vænnet sig til at der kom lidt i maven hele natten? Eller hvad?
Hvad tænker du ang vores "rytme"?
Han tager ikke flaske med mælk, KUN vand fra flaske og ikke sådan flere hunderede milliliter ad gangen, men måske en tår på 5-10 milliliter pr gang. Så jeg kan ikke bare give ham en flaske kl 23 mens han sover (har prøvet, han lignede en der havde fået arsenik og han spyttede og hakkede og vågnede helt op og græd:-( = ingen succes!)
Kærlig hilsen
Ditte