Svar: Søvn, mad og væske 8½ mdr dreng
28. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Hmmm....Hvordan fungerer din drengs mave? Det lyder jo ikke umiddelbart som om han indtager så meget væske. Jeres dagsplan lyder umiddelbart fin og hans indtag af grød/mos + mere familiemad lyder alderssvarende. Måske kunne han spise lidt mere end 1 dl. af gangen, men nogle børn er småtspisende, så det er okay.
Flasken duer tilsyneladende ikke. Med den mængde han drikker der, så kunne han jo ligeså godt tilbydes en kop.
Har du prøvet med lidt mælk af kop? Det kan være sødmælk eller lidt mme. Du lyder sikker på at han ikke får mere end 50ml mælk hos dig og måske det dobbelte om morgenen, men det er heller ikke meget. Jeg kan godt forstå at du er forvirret over de manglende 5 natamninger - behovet må jo stadig være der, men det skal stilles om dagen. Derfor synes jeg at du skal prøve at tilbyde lidt mælk (mme) af en kop i løbet af dagen og måske tilbyde lidt tykmælk eller A38 med lidt frugtmos.
Det er rigtig længe at sove uden hverken vådt eller tørt. Men nogle børn gør faktisk dette. Du kan prøve med lidt vand sen aften eller om natten, men ellers må du acceptere og tro på at han har en evne til at selvregulere. Hvis han tisser som han skal, maven fungerer og han ellers virker glad og tilfreds, så må han få hvad han har behov for.
Hans søvn om dagen består fortsat af mange små lure. Er det muligt med to længere lure tror du, eller er det helt håbløst?
Jeg forestiller mig en plan der kunne se således ud:
Tidlig morgen (6.30): Bryst
Morgen (8): Grød + mme af kop, eller mme på grøden og vand af kop
Formiddag (9.30-10.30): Lur,
Frokost (11.30): Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg + lidt grøntsagsmos bagefter, vand eller mme til
Puttes til middagslur ca. 13.30
Eftermiddag (15.30-16.00): lille skål med tykmælk/A38 og lidt frugtmos, vand af kop
Sen eftermiddag (17): Mælk af kop, evt. lidt frugt i stykker, eller lidt kogte ærter, gulerødder, majs
Aften (18): Aftensmad som I andre spiser + vand til og evt lidt frugtgrød med mælk bagefter til dessert.
19.30 ammes
20.00 Puttes til natten
Sen aften: Lidt vand hvis han vågner og er tørstig
Som du kan se ligner planen jeres plan. Det som jeg ændrer er luren mellem 13.30-14.00. Behøver han at sove ½ time imellem de to måltider? Jeg tænker at det vil være godt at han spiser det hele og så bagefter tager sig en ordentlig lur. Altså at du på samme måde som du fortæller du gør om formiddagen, prøver at strække tiden lidt over middag, hvor du så "fylder på ham" med mad.
Derudover synes jeg du skal tilbyde lidt mælk på maden og af kop, for at se om det kan mætte lidt mere. Det er jo ikke så meget han umiddelbart drikker - heller ikke af vand, så risikoen for at han bliver mælkedranker er nok minimal:o) Han må meget gerne nå op på 500ml mælk dagligt. Alt incl. dvs både den mængde mælk som er på og i maden, det der gives af kop og så f.eks. en portion tykmælk/A38.
Og så må du droppe flasken, da han tydeligt ikke er til det:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske