Svar: Udmalkning og pasning
28. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Ja det er en rigtig skøn alder Tobias har nu. Er han begyndt rigtig at kluk-le? Det er simpelthen så dejligt:o)
Det er flot at du malker ud og finder overskud til det. Du skal huske at det især er i de første 4 mdr. at amning yder ekstra beskyttelse, så derfor er modermælk ikke helt så nødvendigt efter 4 mdr´s alderen. Jeg siger det bare for at du ikke skal blive ked af det, hvis det viser sig at Tobias får brug for lidt erstatning eller andet.
Du kan sagtens fortsætte med at amme og da det i begyndelsen kun drejer sig om 4 timer, så er det jo lige før du næsten kan nå frem og tilbage imellem 2 amninger. Det er sådan at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk kommer der. Derfor vil det være godt at du fortsat lægger til, når du har mulighed for det. Det vil således være en god idé at du ammer inden du tager af sted og ammer igen, når du kommer hjem. Det er også en dejlig måde at mødes på og sige farvel på - for jer begge to.
Tidspunktet for hvornår man begynder med andet end mælk afhænger meget af Tobias. Hvis du oplever at han begynder at vågne hyppigere om natten og mælken ikke længere virker til at mætte ham, så kan det være tiden til lidt skemad. Hvis du oplever at han nærmest spiser din mad med øjnene, når du sidder med ham på skødet, så er det også et tegn på at han begynder at være opmærksom og interesseret i noget andet.
I begyndelsen vil det sandsynligvis være nok med mælk til ham og det er rigtig godt at du har lidt udmalket modermælk, som han kan få, når du ikke er der. Udmalket modermælk ser "surt" ud i konsistensen, når det har været frosset og tøes op - men det er okay og han skal bare have det. Sig at det skal rystes godt, så er det fint.
Måske når han bliver omkring 5 mdr og hvis du får længere arbejdsdage der, så vil det være godt at begynde med lidt skemad. Om det skal være dig eller far, som giver det, må I tale om. Man bør give det på det tidspunkt af dagen, hvor Tobias virker mest oplagt og ikke alt for sulten. Ofte passer det bedst 1 times tid efter mælkeindtag.
En malkemaskine stimulerer ikke brystet på samme måde, som Tobias gør og det er normalt at mælkemængden kan variere alt efter tidspunktet på dagen. det kan også afhænge af hvor meget du har fået hvilet dig, hvor meget du har spist og drukket den dag, om du er lidt stresset osv. Der er meget som spiller ind.
Det er helt fint at Tobias passes af sine bedsteforældre. Det vil de nyde og de kender jo hinanden.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske