Brev:
Kæmpe ammeproblemer - 5 mdr.
28. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kæmpe ammeproblemer - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg er ny i dette forum, men har længe fulgt med og fået svar på mange spørgsmål via denne fortrinlige brevkasse. Det er rart at vide, at der er andre der har det som en selv - også selvom det er 3. gang, hi,hi.
Vores problem går ud på at min datter på 5 mdr totalt afviser brystet. Det har de sidste 2 mdr været svært at amme hende. Det virker som om hun kun spiser af nød og ikke af lyst. Men de sidste dage har hun helt afvist mig, pånær om natten hvor der ingen problemer er. Det er faktisk kommet dertil at bare jeg viser mig i bh, så står hun i en flitsbue og skriger!
Jeg har malket ud og prøvet at give hende det på flaske, hvilket hun accepterer sådan nogenlunde, brokker sig stadig lidt. Hun er begyndt at få lidt kartofler og grød, men det er stadig meget små mængder der glider ned.
Jeg er ret sikker på at jeg har mælk nok, det er dog ikke altid at det løber så hurtigt, da hun er meget utålmodig og ikke sutter særligt længe inden hun skriger. Men også når det løber, bliver amningen brudt af skrigeri, før hun igen tager ved og sutter.
Jeg tror måske at jeg har været for ihærdig med at ligge hende til brystet, og måske har følt sig presset? Kan det gøres godt igen?
Eller kan det være fordi hun har prøvet at få flaske, at hun overhovedet ikke gider mig mere? Og i så fald kan det afhjælpes?
Jeg vil virkelig være ked af at stoppe amningen, men er på nippet til det, da jeg snart ikke kan kæmpe mere, har jo også 2 andre børn at tage hensyn til (2 og 5 år). Men vil det bare så gerne, men måske det er mit behov og ikke hendes?
Hun vejer 6000g og er 66cm, så hun er ret slank. (Var ved fødslen 3550g og 51cm) Så det er ikke det vilde hun tager på. (ved 4 mdr besøg havde hun kun taget 100g på om ugen). Det skal lige siges at hun har haft lungebetændelse x 2 inden for de sidste 3 mdr. Hun får idag aromir x 3 og spirocort x 2, for at give hendes lunger lidt ro. Det er meningen hun skal udtrappes med dette om 14 dage, hvor hun så har fået det i 2 mdr.
Hun sover ok om natten, vågner 1-2 gange, fra 20-06.30. Om dagen sover hun til gengæld ikke noget særligt ca. 3 x 45 min, hvilket vi finder ret problematisk!! Kan bare ikke få hende til at sove igen. Virker nu tilfreds nok når hun vågner.
Hun er ellers en stærk lille pige, som udvikler sig fint. Triller bl.a. fra ryg til mave, og har gjort dette i en måned.
Håber på et hurtigt svar fra dig, da jeg virkelig føler at situation er en stor ond cirkel, som jeg ikke kan bryde! Og ikke mindst det er uholdbart.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen og god weekend
Henriette Jensen