Svar: Kæmpe ammeproblemer - 5 mdr.
28. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Henriette Jensen
Velkommen til - dejligt at i flergangsfødende også henvender sig:o)
Der er flere ting som gør sig gældende i forhold til din datter afvisning af brystet om dagen. Jeg vil prøve at beskrive noget af det her, og så kan du selv vælge til og fra og vurdere, hvordan du så vil handle ud fra det.
For det første kan det godt spille ind at du har givet flaske, da mælken løber lettere her. Men hvis hun kun har fået det enkelte gange, så burde det ikke have den store betydning.
Men flasken kan godt være rar for hende at foretrække, simpelthen fordi du fortæller at hun også har været syg, har haft lungebetændelse og får spirocort mv. for at bedre hendes vejrtrækning. At spise ved brystet kræver ekstra meget energi og det kan være svært at finde, hvis man samtidig har svært ved at trække vejret rigtig igennem.
Derfor kan det være en udmærket idé at give hende en sutteflaske, evt. med udmalket modermælk. Men det er også okay at give amningen en chance:o)
Dertil kommer at det nogle gange bliver for stort et pres for nogle børn, hvilket du også selv er inde på. At ligge i arm, kan godt føles som at blive holdt tæt, eller holdt fast. Og hvis du har haft en hånd på hendes hoved for at holde hende til brystet, så kan hun godt have følt sig presset. Når du ligger ned om natten, så bliver hun ikke holdt om på samme måde og hun kan på den måde slappe mere af. Det føles ikke som et pres at blive ammet, når man ligger ned.
Derfor hjælper det nogle gange at lægge sig ned med barnet også i løbet af dagen.
Nedløbsrefleksen og mælkemængden spiller også ind. Du skriver at du umiddelbart har mælk nok, men at det nogle gange løber lidt langsomt. Her har nogle kvinder stor glæde af at bruge en engangssprøjte, hvor de sprøjter lidt mælk ind i mundvigene på barnet imens hun ligger ved brystet. Så kan hun smage at der er noget at komme efter og så tager hun bedre fat.
Hvis du vælger at prøve med denne løsning, så er det vigtigt at du bibeholder at lægge hende til brystet og ikke tilbyder flaske. Hvis du vælger at forsøge med flasken, så kan det være en god idé at amme først og så tilbyde flasken bagefter. Så hun ikke spiser af flaske i stedet for brystet, men starter med at stimulere dig og hvis hun så kan klare mere, så fyldes op med en flaske.
Det at få hende "fyldt godt op" kunne måske være med til at slå hende omkuld, så hun kunne begynde at sove et lidt længere stræk - og måske tage lidt mere på:o)
Du kan også overveje om det er ved at være tiden med lidt skemad eller supplement med mme til amning.
Der er således forskellige muligheder og hvad der er det rigtige for jer er svært for mig at sige, men her er lidt at vælge imellem.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske