Svar: Dreng på 15 mdr. vil ikke sove
28. juli 2006
Alder:
15 mdr.
Kære HH
Jeg tror ikke at det har noget med hverken dig eller far at gøre, men nok at det handler mere om den alder jeres dreng har.
Rent motorisk er der rigtig godt gang i ham og det betyder at han mosler meget mere rundt, rejser sig osv. - også når han er kommet i seng.
Samtidig har han også en alder hvor han oplever rigtig meget og drømme skal bearbejdes i søvne. Derfor drømmer han måske mere end tidligere og sover derfor mere uroligt. Det kan også være grunden til at han vågner efter et par timer og er ked af det.
I er naturligvis opmærksomme på at tilbyde ham vand at drikke, når han vågner og hjælpe ham med at blive puttet igen?
Som I beskriver jeres dreng, så lyder det ikke umiddelbart som nogen løsning at gå fra ham. Det lyder som om at han har mere brug for at I sidder hos ham.
Har I mulighed for at kunne lave lidt om på putteritualet, så jeres godnathistorie ikke længere foregår i stuen, men foregår i sengen. Altså han ligger i sengen og I sidder ved siden af og læser højt og viser ham billeder.
Det er ikke noget, som skal tage særligt lang tid, men jeg tænker at det måske kan hjælpe ham, hvis I kunne sidde hos ham bare i 10 minutter og måske holde ham lidt i hånden.
Hvis han søger underholdning, så er I nødt til at gå, men umiddelbart tror jeg ikke det er, hvad det handler om. Jeg tænker at det mere er et udtryk for at han er utryg ved at I går og nu har en alder hvor han begynder at forholde sig til omverdenen på en anden måde.
Nogle gange hjælper det også at man i stedet for at sidde hos barnet bare er til stede i rummet. Måske kan I sidde og læse i en bog eller tage strygetøjet med ind på værelset og stå og stryge imens han skal lægge sig til at sove. På den måde kan man nogle gange give ham trygheden og det at man er lige ved siden af, samtidig med at han falder i søvn selv.
Jeg tror det er vigtigt at han fortsat puttes i sin egen seng, men pas på ikke at gøre putteseancen for lang. Hvis han oplever det som "tiden trækkes ud", så må det være ubehageligt at skulle lægge sig til at sove.
Håber det vil hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske