Brev:
Er min pige på 3 mdr. for tynd?
29. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Er min pige på 3 mdr. for tynd?
Hej
Først og fremmest tak for en fantastisk side. Jeg har som førstegangsmor til en 3 mdr. pige skelet en hel del til brevkassen over de sidste par måneder og fundet megen nyttig info.
Jeg har en glad pige, som hører til den slanke, men lange kategori, hvorfor jeg har gået til ekstra vejninger ved SP + læge, som begge har opfordret til at jeg forsøgte at give supplerende MME. Det har jeg nu forsøgt over 2 perioder, men droppet det begge gange igen efter nogle dage, fordi Sigrid 9 ud af 10 gange ikke vil tage flasken. Hun har kun taget den 2 gange (50 & 100 ml), men har ellers nægtet. Jeg har så stoppet, fordi jeg er ked af at ødelægge hendes ellers gode humør ved at blive ved med at forsøge noget der altid får hende til at tude...
Indtil for et par uger siden har hun fulgt sin kurve, men ved sidste vejning er hun dykket under. Jeg er nu selv blevet opfordret til at spise og drikke mere (har spist meget lidt efter fødslen pga. manglende appetit) så forhåbentlig kan det ændre noget ved næste vejning. Min egen SP har altid været rolig omkring det hele (det samme har jeg) fordi Sigrid er glad og livlig, har regelmæssig afførring, våde bleer osv og derfor nok bare har brugt hendes energi på at vokse i længden istedet for i drøjden... Men min SP har været på ferie i noget tid, så hun ved ikke at Sigrid er dykket lidt.
Jeg har aldrig selv følt at jeg ikke har mælk nok eller været decideret bekymret, men er naturligvis undrende over, om der er nogle signaler jeg overser, der kan være tegn på at hun får for lidt mad/er sulten som: Hun er nogle gange begyndt at være lidt urolig ved brystet efter 5 min (spjætter, slipper og tager fat nogle gange, for så tilsidst at nægte), men det har jeg (når det ikke er en bøvs) blot tolket som mæthed samt det faktum at hun er blevet ældre og har lært at sige fra modsat før hvor hun altid faldt i søvn uden at give slip. Ofte er hun ikke nem til at få til at sove i løbet af dagen (det kan tage op til en time og noget tuderi fra hun begynder at gabe til hun sover). Hendes fødder er ofte lidt kølige selvom resten af kroppen er varm. Ved ikke om nogle af disse ting har betydning?
Men generelt er hun glad, pludrende og ivrig, spiser min. 1 gang i hver vågen periode (ca. 6-8 måltider i døgnet) og er motorisk meget veludviklet - derfor har jeg ikke været bekymret, men synes naturligvis ikke det er sjovt hun nu er dykket under kurven for et par uger siden. Da hun vokser så meget i længden kan hun også anes lidt tynd - ihvertfald på overkroppen.
Jeg har nu lagt fokus på, at jeg selv får en masse at spise og drikke samt hvile, og har skruet op for amningerne alt hvad hun vil tage, og håber det giver udslag til næste vejning om et par uger, da jeg vil helst undgå alle de flaskeforsøg der skaber dårligt humør og megen arbejde men intet resultat - men hvad synes du? Det skal lige siges at da min læge for noget tid tilbage foreslog supplerende MME og Sigrid nægtede, skruede jeg også helt op for amningerne over et par uger hvor hun tog 400 gr på over 2 uger - men så gik det stille og roligt tilbage til "normalen igen" hvor hun "kun" får når hun melder sig.
Skal jeg blive ved med alle de flaskeforsøg? Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Hendes vægt og højde var ved fødslen 3340/52, 1 1/2 mdr 4400/58, og nu 3 mdr 5300/64 så i forhold til vægt kurven alene ser jeg til min glæde at hun ligger helt fint, men det er når man relaterer vægt og højde den er gal...
Bedste hilsner,
Trine