Svar: 5 mdr. pige sover afbrudt
29. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg tænker at der er to ting, som gør sig gældende. Det ene er, som du selv er inde på, at smagen i din mælk måske har ændret sig.
Måske er det ved at være det tidspunkt, hvor du normalt skulle have din menstruation. Selvom den ikke kommer nu, så kan mælken pga hormonændringer, godt ændre smag og det er der nogle børn som reagerer på. Måske spiser hun derfor anderledes end tidligere, fordi mælken smager anderledes.
Mit andet bud er at det handler om at hun netop nu begynder at have behov for noget andet en mælk. Det er meget typisk at børn netop begynder at melde sig hyppigere og ikke længere sover så godt, når de har brug for at man starter op med skemad. Og jeres datter har jo alderen til det. Det er meget fint at starte med skemad i 5 mdr´s alderen.
Handler det om hormonændring, så går det over, så det er bare et spørgsmål om et par dage. Men ellers så vil jeg foreslå dig at du bibeholder majsgrøden og stille og roligt lader jeres datter vende sig til dette. Begynde med lidt af gangen og når hun har vænnet sig til smagen, så prøv at lave det lidt tykkere og mere grødagtigt i konsistensen.
Når hun kan spise ½ dl eller mere, så prøv at give hende noget andet og hvis hun er glad for det, så kan I prøve at give hende 2 gange om dagen. Det kan så være lidt grød om formiddagen og lidt grøntsagsmos om aftenen.
Der går lidt tid inden det når op i en mængde som mætter hende, derfor er det en god idé at du ammer hende efterfølgende. Hun skal således have skemaden som noget ekstra ud over mælken og ikke i stedet for mælken.
Det er rigtig hårdt, når hun afviser brystet, men prøv at glæde dig over at hun er så stærk en pige at hun faktisk kan afvise. Det er faktisk rigtig flot at hun på den måde er i stand til at fornemme om hun har lyst til mælk eller ej.
Hvis hun ikke vil have din mælk, så kan du prøve at give hende lidt mme eller lidt vand af en kop. Det er jo varmt i øjeblikket og hun har brug for den ekstra væske.
Det skal nok gå altsammen. Vi vokser alle med opgave og det er nogle gange svært at være forældre, for vi vil vores børn det bedste og nogle gange er det bare heller ikke godt nok....:o)
Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske