Svar: Opstart med grød - 4 mdr.
29. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Eline
Det er rigtig varmt i øjeblikket og måske har jeres dreng bare ikke lyst til den der varme mælk - har I prøvet med lidt vand?
Han skal naturligvis have sin mælk, men mon ikke det kommer igen. Nogle gange er det ikke flasken børnene protesterer over, men det at blive holdt fast i arm. Derfor hjælper det nogle gange at lægge dem ned på skødet eller placere dem på en dyne ved siden af sig, eller alternativt at lægge sig ved siden af dem imens man giver flasken. Simpelthen for at få dem ud af favn. Det kan I prøve.
I kan også prøve med tudkoppen og se om han vil tage imod lidt mælk på den. Nogle gange kan det også hjælpe at give lidt mme på en ske og så få flasken i munden bagefter - som om børnene lige når at smage og tænke at det er egentlig okay og så tager de imod flasken - man skal nogle gange være meget opfindsom.
Du må holde øje med hans bleer og på den måde sikre dig at han tisser nok.
Skemad skal han kun have en gang om dagen lige nu og helst på et tidspunkt, hvor han ikke er for træt:o) Det kan være formiddag, eftermiddag eller aften.
På de øvrige tidspunkter af dagen tilbyder I flaske som I plejer, rytmen og rutinen er den sammen som hidtil. Mon ikke han så bliver tørstig igen - så meget fylder ½ dl. jo heller ikke:o)
Sørg for at han tilbydes mad i en køligt rum, hold gardinerne nedrullet så solens stråler holdes ude og luft ud.
Hvis du slet ikke kan få ham til at tage noget til sig, hvis urinen bliver koncentreret og han virker slap og sløv, så må han ses af lægen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske