Brev:
Mad godt 7 måneder
29. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Mad godt 7 måneder
Hej Netsundhedsplejerske
Jeg har tidligere skrevet til dig om min lille dreng og hans dårlige spisevaner. Nu er det galt igen, og vi ved ikke, hvad vi skal stille op.
Han har spist fast føde siden han var 4 måneder. Det er gået sådan nogenlunde og hidtil har det største problem været, at han ikke altid er så glad for flasken. Her den seneste tid har vi forsøgt at komme ind i en rytme med tre måltider om dagen plus MME. Det er lykkedes nogenlunde, men nu har han så besluttet, at han ikke synes det er interessant at spise fast føde længere. Vi forsøger at varierer udbudet, så han får forskellige former for grød, mos, øllebrød, frugt o.l. Han tilbydes vand eller MME til måltiderne. Samlet set spiser han ca. sådan her i løbet af en dag:
7:00 Ca 1 dl grød med frugtmos (som regel sveskemos) + 120 ml MME
11:30 Ca 1 dl avocado/øllebrød/banan/grød + 120 ml MME
15:00 150 ml MME + somme tider lidt frugtmos
17:30 Ca 1 dl mos (glas eller vores mad afhængig af hvad vi får)
19:00 Ca 120 ml MME
23:00 Ca 120 ml MME
Det varierer dog meget, hvor meget MME han drikker til hvert måltid ligesom han for tiden slet ikke vil have de faste måltider om morgenen og til frokost - eller rettere han vil for det meste gerne have dem, men han starter hvert måltid med et vride sig og klemme munden sammen. Han laver også utilfredse lyde, der dog aftager, når først han kommer i gang.
Hvis vi så insisterer og får klemt lidt mad ind, vil han i de fleste tilfælde beslutte, at han forresten gerne vil have maden og spiser rimelig godt. I de seneste dage har han dog været meget svær at få til at spise til disse to måltider, og jeg tænker, at han nok føler sig presset.
Mine spørgsmål er nu, hvordan vi kan få skabt nogle bedre spisesituationer, og om han med blot 1 dl fast føde tre gange om dagen får mad nok? Han spiser indtil videre fint om aftenen, hvor der ikke er nogen ballade overhovedet.
Han har, som jeg vist også har skrevet tidligere, aldrig været god til at give besked, når han er sulten. Hvis vi ikke beslutter os for tidspunkter for mad, kunne han godt gå 6-7 timer uden hverken mælk eller fast føde. Det synes jeg er for længe, og det vil også betyde, at han slet ikke kan nå igennem dagens måltider.
Kan vi stole på hans udmeldinger om sult, og så blot give ham mad, når han virkelig selv eksplicit beder om det, eller er det en god ide med faste madtider? Der er jo ikke så længe til, han vel bør spise, når vi andre gør det?
Han går i øvrigt i vuggestue, hvor de er rigtig gode til at prøve med mad, og de er heldigvis også vedholdende. Det er dog ikke altid, han får ret meget dernede i løbet af en dag.
Jeg er også bekymret for, om han mon tager nok på. På det seneste er han blevet noget slankere (dog ikke tynd). Det kan let hænge sammen med et øget aktivitetsniveau og at han vokser i længden. Han har taget 800 gram på på to måneder (fra 5 til 7 måneder) er det nok? Han vejer nu 8,8 kg. Hvad skal vi forvente han tager på om måneden ca. i de kommende måneder?
Til slut skal jeg måske tilføje, at han her i varmen også drikker vand - og han bliver stadig bedre til det. Han har i de første uger med varmt vejr været ok til at spise (i hvert fald ok efter hans standard), så det er ikke varmen, der pludselig skaber disse dårlige spisesituationer.
Jeg glæder mig til at høre dine bud på ovenstående.
Fortsat god sommer.
Nico's mor