Svar: Mad godt 7 måneder
29. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Nico´s mor
Det lyder rigtigt at tilbyde skemad 3 gange dagligt og derudover flaske samt mælk og vand af kop. Samtidig synes jeg i skal tilbyde jeres dreng måltider, når I andre spiser, da der er meget socialt i det at spise sammen - og det hjælper på appetitten.
Nogle børn har, som du skriver, svært ved at fornemme deres sult/tørst og siger ikke ofte til. Det er rigtig flot at du har observeret dette i forhold til jeres dreng og jeg synes bestemt at du skal tilbyde ham mad til faste tider, som så passer med der, hvor I andre spiser.
Hans indtag i løbet af en dag ser fint ud. Det er okay at spise 1 dl. 3 gange dagligt. Det er en lille portion, men indenfor normal området og helt okay. Sådan er jeres dreng så og det er trods alt bedre med lidt og tit end få og store måltider.
Kunne det tænkes at jeres dreng har brug for nye madoplevelser, altså ny smag og nye konsistens. Måske for at få lidt mere familiemad og mere af det I andre spiser. Hvordan er han til at tygge?
Nu ved jeg ikke hvad I andre spiser, men nogle gange hjælper det at give børnene det samme. Han lukker munden for det, som kommer fra hans tallerken, men ser han at det kommer fra jeres, så er det langt mere interessant.
Måske vil han også spise selv? Hjælper det at give ham noget i hånden. Det kan være en gaffel eller en ske, eller det kunne være et stykke brød.
Jeg synes I skal prøve at tilbyde noget mere fast føde ud over den grød og mos han får. Altså prøve med lidt mere af jeres mad, men givet ved bordet, moset med en gaffel osv., så det ikke er blendet mad han får. Måske vil det hjælpe på lysten og appetitten. Naturligvis skal det fortsat tilberedes så han kan klare det og ikke får det galt i halsen, men lad han forsøge.
I skriver at han om aftenen spiser fint. Det er også her han får mad som er mest lig jeres. Så måske er det, hvad I skal prøve lidt mere dagen igennem. Det kunne måske også være resterne fra aftenen i forvejen, som han tilbydes til frokost næste dag.
Med hensyn til vægtøgning, så vil de fleste drenge i 7-8 mdr´s alderen tage 420g på i vægt og øge deres længde med 1,4 cm. Det er gennemsnitlige værdier, så nogle drenge tager mindre på og andre mere.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske