Brev:
Mad og søvn 5 mdr.
29. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Mad og søvn 5 mdr.
Kære Helen
Du forslog os sidst, at vi skulle begynde at give vores søn skemad, og det har vi så gjort siden. Christian har fået risgrød, som han har været glad for, og også smagt kartoffelmos en enkelt gang. Desuden har vi givet ham agurk, gulerod og vandmelon at sutte på. Sidstnævnte med meget stor succes!
Han er meget glad for at spise skemad og drikke vand af kop, men det varierer meget, hvor meget han spiser. Nogle gange er det ½ - 1 dl. grød andre gange kun 4-5 skefulde, som kommer helt ned.
Helst vil jeg lave maden selv, så jeg ved hvad han får, men på en weekendtur i sidste uge fik han pulvergrød, og den var desværre et større hit end mors egen... Der spiste han større portioner og mistede ikke så hurtigt interessen.
Min egen risgrød laver jeg af 20 g rismel, 1 dl. vand og når det så har kogt lidt og blevet grødagtig, tager jeg det af pladen og tilsætter lidt olie og gør den lind med Allomin 2. Jeg kan da godt smage at den ikke er så sød som pulvergrød - hvad tilsætter de (Nestlé), som gør forskellen? De påstår jo, at der ikke er sukker i. Er der i øvrigt nogle mærker af færdigmad, der er bedre end andre? Og er det pjat at ville lave det selv?
Du skrev i dit sidste svar, at det tager tid at nå op på en mængde som kan gøre ham mæt - hvor meget er det sådan ca.? (Christian er fra den 22.2. og vejer nu 6.840 g)
Den første uge fik han grød 1 gang om dagen og derefter har han fået 2 gange. Vi er lige begyndt at erstatte aftengrøden med grøntsager - i aften bliver det gulerod. :-)
Jeg ammer naturligvis fortsat.
Hans problem med at falde i søvn er uændret, dog sover han nu i lidt længere perioder om dagen 2-3 gange af 1-1½ time. Og hans nattesøvn har ændret sig fra at være 1 gang søvn på 5-6 timer afbrudt af amning og så 1-2 perioder på 3-4 timer til nu at være 1 gang søvn på 3-4 timer efterfulgt af søvn i 1½-2 timer der afbrydes af amninger. Jeg har forsøgt at give ham sut og på andre måder få ham til at falde i søvn igen, når han vågner om natten, men han vil ammes og falder først til ro herefter. De korte søvnintervaller er utrolig trættende for mig og vel heller ikke så gode for ham?!
Vi har taget dit råd til os om at give ham flere udfordringer, da vi nok er kommet til at skærme ham for meget. Vi håber, at det gør ham mere træt. :-)
Venlig hilsen
Christians mor