Svar: Mad og søvn 5 mdr.
29. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Christians mor
Ja det er frygteligt frustrerende at børnene nogle gange hellere vil have "købe mad" end det vi står og laver:o)
Nu kender jeg jo ikke de ingredienser og opskrifter, som de forskellige producenter af børnemad bruger, men jeg ved at de nogle gange bruger vanille til at søde med. Så det kan du forsøge. Ellers har du ret i at man kan diskutere, hvor meget tid man selv skal bruge på at lave grød, når man som du også bruger allomin.
I de færdige produkter er tilsat modermælkserstatningspulver og f.eks. rismel og de skal bare opblandes med vand. Der skal heller ikke tilsættes fedtstof i de industrielle produkter.
Man kan købe grød som er ren grød. F.eks. en ren risgrød. Her kan man så tilsætte hjemmelavet frugtmos eller købe frugtmos på glas. Alternativt er der mulighed for at købe pulver grød med frugt - men det er så ikke rigtig frugt, som hvis man selv tilsætter frugtmos.
Her er der efter min mening en forskel og så er der en forskel rent prismæssigt.
Med hensyn til grøntsagsmos så er der efter min mening forskel på om man køber en pulver kartoffelmos eller om man laver kartoffelmosen selv af kartofler. Der behøver ikke være ernæringsmæssigt forskel, men smagen er forskellig.
Også indenfor grøntsagsmos kan man købe flere slags grøntsager i pulverform. Ernæringsmæssigt er der ikke noget i vejen for at købe disse produkter, men personligt har jeg den holdning at børn bør lære at spise det samme som den øvrige familie. Hvis man spiser en almindelig varieret kost, så får alle familier også grøntsager og jeg synes det må være ligeså nemt at koge lidt ekstra grøntsager og så give barnet det samme, som man selv spiser. Igen tilsat fedtstof og mme, som du allerede gør.
Der findes ikke dårlige produkter, når man taler børnemad i Danmark. Vi har rigtigt strenge krav til produktionen af børnemad her i landet. Mange firmaer laver nu også økologiske varianter, hvis man helst vil købe økologisk. Hipp laver kun økologiske varer, men også Nestlé og Beauvais laver økologiske produkter.
Hvorvidt man skal give barnet hjemmelavet mad eller industrielt produceret mad er altså smag og behag. Personligt tænker jeg at man kan gøre begge dele. Man kan f.eks. købe en ren grød og så selv tilsætte frugtmos, hvis man gerne vil bruge det og grøntsagsmosen kan man selv lave. Er man på tur, er maden på glas, og nu også i små skåle, en god idé.
En normal portion er mellem 1-2 dl. Hertil kan du tilbyde lidt vand eller mælk af kop og afslutte med amning, før din dreng lægges til at sove. På den måde burde han blive mæt nok til at kunne sove lidt længere.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: Ammes (det er her nogle børn har brug for en powernap, måske bare 30 minutter, men den kan mange springe over ved 6 mdr´s alderen)
Aften: Grøntsagsmos, vand eller mme af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat/tidlig morgen: Ammes eller vand
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske