Brev:
Amning, natteroderi m.m.
30. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Amning, natteroderi m.m.
Så er den gal igen *S*
Jeg har en pige på 7 mdr. Hun vejer ca 13 kg. Og ja det er for meget. Og man bliver selvfølgelig ikke tyk uden og spise. Og jeg må sige det selvfølgelig er min/vores egen skyld. Men jeg må gøre noget ved det nu.
Vi fik en start med kolik, børneeksem og efterfølgende et ørebarn. Så hun har skreget meget og hvad har kunnet give hende trøst? Mit bryst. Så hun har om natten skullet have mit bryst for og falde til ro. Tit skulle hun bare have det i munden og sutte lidt, andre gange tømte hun brystet. Hun sover ligeledes også i vores seng, da jeg har en diskos og har haft ondt af og løbe oppe hele natten og tage hende op af sengen mange gange i løbet af natten. Det svinger meget men er ca. hver time. Jeg har også bare været så træt, at jeg ikke har orket og gøre noget ved det. For jeg har haft brug for den søvn jeg kunne få. Så når hun har grædt har hun fået det hun ville have.
Vi var enige om, at når vi kom hjem fra de ferier vi skulle på, skulle piben have en anden lyd. Vi skulle først i sommerhus med familien, derefter har vi været på camping i Kroatien og d. 11. august skal vi til Grækenland. Men lige præcis i dag kan jeg mærke det er nok.
Jeg sidder og ser på min runde pige og skammer mig. Hvad har jeg dog gjort ved hende. Er jo min skyld hun er så tyk. Kan helt mærke jeg bliver våd i øjnene ved tanken. Dette er mit andet barn, første barn fik jeg til og sove igennem med systemet fra bogen godnat og sov godt. Vi have aftalt at når vi kom hjem fra sidste ferie, røg hun ind på sit eget værelse og så kørte vi efter bogen, og tog natmaden fra hende.
Jeg kan bare mærke at jeg ikke orker amme hende hele natten. I dag har vi talt om vi ikke bare skulle tage maden fra hende om natten? Jeg ved godt hun vil skrige i et par nætter, men vil hun så ikke falde til ro igen?
Da vi skulle have sat dræn i hendes øre skulle hun jo faste hele natten og det gik nogenlunde. Hun skreg ikke længere end 20 min af gange. Hun er ikke glad for hendes sut, og hun har tidligere taget ganske lidt på flaske, men det er gået i sig selv. Fordi vi ikke har haft energi til og holde det ved lige.
Hun spiser tre store måltider, og har fået mellem måltider ved brystet. Men det har hun jo brugt som "sut" og tryghed. Hvordan får vi dog alt det her vendt rundet? Jeg kan ikke gå fra hende, for det er kun mor der dur, men jeg er bare så træt. Jeg skal begynde nyt arbejde om to måneder - men kan ikke helt overskue det.
Jeg giver hende vand til hendes måltider for og spare kalorier, samt kun smør i hendes kartofler og kød (ellers vil hun ikke spise det).
Vi har talt om bare og tage hende af brystet for natten, men hvordan bør hun spise i hendes alder. Skal hun evt have en sen amning eller flaske? Jeg tror vi helt må have hende af brystet, for jeg ved ikke om hun ikke bare vil græde for og få dem hele tiden?
Jeg er dybt fortvivlet over og være havnet i denne situation. Og jeg ved slet ikke om jeg har forklaret den grundigt nok? For alle spørgsmålene er nok mest i mit hoved?
Når vi skal putte hende om aftenen, kan det godt tage lidt tid. Hun vil selvfølgelig falde i søvn med mit bryst, og det har vi gjort. Tager ca 5-15 min og få hende til og sove på denne måde. Men så vågner hun jo og vil have det igen. Og sådan kører hele natten. Hun kommer ind og sove mellem 19.30 og 21 alt efter hvordan søvnrytmen har været om dagen.
Om dagen kommer hun ud og sove formiddags og eftermiddagslur i hendes barnevogn. Der har vi lige forsøgt og indføre en sove-bamse og en sutte klud for og se om det kan gøre det ud for sutten. Vi håber at hun at vil tage sutten, hvis hun kommer fra brystet. Men vil hun ikke have den er det ok, men vi skal jo gerne finde noget der så kan trøste hende.
Er det for hårdt for et spædbarn og skulle sove efter metoden godnat og sov godt? Den store pige jeg har sov ikke da hun var 2½ år, der gik vi efter metoden. Men jeg orker ikke vente så længe denne gang.
Jeg føler mig godt nok som lidt af en klovn at jeg ikke kan få det til og lykkedes.
Jeg vil gerne have en pige der sover igennem, samt har nogle naturlige gode kostvaner. Hvad skal jeg gøre. Og hvordan skal jeg sammensætte hendes kost for hun ikke yderligere tage på?
Mange hilsner
Tina